När Spotify i somras tog in bland annat Telia som nya investerare värderades musiktjänsten till 68 miljarder kronor. Sedan dess har Apple lanserat sin konkurrerande tjänst Apple Music och det har talats mycket om en tuff framtid för Spotify.
Men en analys från den brittiska investmentbanken GP Bullhound, som är en av många delägare i Spotify, ger en annan bild. Lanseringen av Apple Music uppges där, tvärtemot vad man kan tro, ha gett Spotify en extra knuff framåt.
”Spotify tjänar på uppmärksamheten. Det syns i bolagets nedladdningssiffror i USA”, skriver man i analysen.
Att det går bra för Spotify just nu har också bekräftats av bolaget själva. Spotifys intäktschef Jeff Levick sa på en konferens i New York i veckan att Spotify räknar med att ha 100 miljoner användare innan jul. Det skulle i så fall innebära att Spotify fått 25 miljoner nya användare sedan i juni.
Huvudscenariot som GP Bullhound lägger fram är att Spotify kommer att fortsätta växa snabbare än tidigare.
”Det tog Spotify fem och ett halvt år att gå från 1 till 10 miljoner betalande användare men det tog bara ett år att gå från 10 miljoner till 20 miljoner betalande användare”, skriver man i analysen.
GP Bullhound räknar därför med att Spotify kommer att gå från 20 till 50 miljoner betalande användare de kommande 18 månaderna. Det skulle i så fall, tillsammans med annonsintäkter, innebära en årsomsättning på cirka 42 miljarder kronor. Givet den utvecklingen räknar GP Bullhound med att Spotify gör ett rörelseresultat på 3,4 miljarder kronor och värderas till 76 miljarder kronor. Det är med andra ord en ganska modest värdeökning jämfört med dagens 68 miljarder kronor.
”Vi har utgått ifrån ett scenario som vi känner är rimligt. Det är ju så att mycket av framgången redan är diskonterad så de behöver växa in i dagens värdering”, säger Robert Ahldin som skrivit rapporten tillsammans med Joakim Dal på GP Bullhound.
Robert Ahldin jämför Spotifys nuvarande utveckling med den för svenska mobiloperatörer som Europolitan och Tele2 på 90-talet.
”Det ser exakt likadant ut. Man har en aggressiv strategi för att skaffa fler kunder vilket håller nere marginaler och vinst i det här läget. När man sen börjar rapportera vinster så stiger värderingen och det är en stabil verksamhet”, säger Robert Ahldin.
GP Bullhound presenterar också ett positivt scenario i sin analys. Där når Spotify en omsättning på 95 miljarder kronor om tre år och värderas till 427 miljarder kronor – mer än till exempel Nordea som har ett börsvärde på drygt 370 miljarder kronor.
”Den stora skillnaden är att när vi räknar med fler betalande användare och högre annonsintäkter så slår det igenom kraftigt på rörelsemarginalen. Då sticker också värderingen”, säger Robert Ahldin.
Det positiva scenariot bygger på att Spotify värderas till 25 gånger rörelseresultatet innan räntor, skatter avskrivningar och nedskrivningar (EV/EBITDA). I förhållande till den korg av internetbolag som används som jämförelseobjekt i analysen är det inte något överdrivet antagande. Motsvarande nyckeltal för till exempel Facebook är 39,5 och 128 för Netflix.
Men det finns också en risk att saker inte går som planerat för Spotify. Om kampen med Apple Music ledder till en splittring där skivbolagen ger olika innehåll till olika aktörer är Spotify illa ute. Då räknar GP Bullhound med att Spotifys tillväxt bromsar in och att bolaget inte klarar av att nå en högre rörelsemarginal än 6 procent.
Samtidigt skulle marknaden värdera Spotifys vinst betydligt lägre än hur man värderar till exempel Yahoos resultat. I det scenariot faller Spotifys värde från dagens 68 miljarder kronor till 20 miljarder kronor.