Hoppa till innehållet

Analys: Så kan Spotify nå ny drömvärdering

Investmentbanken GP Bullhound spår i en färsk analys att musiktjänsten Spotify kommer att växa kraftigt de kommande åren. Om allt går som det ska innebär det en rejäl värdeökning.

Spotify växer snabbare än någonsin tidigare.
Spotify växer snabbare än någonsin tidigare.Foto: TT

När Spotify i somras tog in bland annat Telia som nya investerare värderades musiktjänsten till 68 miljarder kronor. Sedan dess har Apple lanserat sin konkurrerande tjänst Apple Music och det har talats mycket om en tuff framtid för Spotify.

Men en analys från den brittiska investmentbanken GP Bullhound, som är en av många delägare i Spotify, ger en annan bild. Lanseringen av Apple Music uppges där, tvärtemot vad man kan tro, ha gett Spotify en extra knuff framåt.

”Spotify tjänar på uppmärksamheten. Det syns i bolagets nedladdningssiffror i USA”, skriver man i analysen.

Att det går bra för Spotify just nu har också bekräftats av bolaget själva. Spotifys intäktschef Jeff Levick sa på en konferens i New York i veckan att Spotify räknar med att ha 100 miljoner användare innan jul. Det skulle i så fall innebära att Spotify fått 25 miljoner nya användare sedan i juni.

Huvudscenariot som GP Bullhound lägger fram är att Spotify kommer att fortsätta växa snabbare än tidigare.

”Det tog Spotify fem och ett halvt år att gå från 1 till 10 miljoner betalande användare men det tog bara ett år att gå från 10 miljoner till 20 miljoner betalande användare”, skriver man i analysen.

GP Bullhound räknar därför med att Spotify kommer att gå från 20 till 50 miljoner betalande användare de kommande 18 månaderna. Det skulle i så fall, tillsammans med annonsintäkter, innebära en årsomsättning på cirka 42 miljarder kronor. Givet den utvecklingen räknar GP Bullhound med att Spotify gör ett rörelseresultat på 3,4 miljarder kronor och värderas till 76 miljarder kronor. Det är med andra ord en ganska modest värdeökning jämfört med dagens 68 miljarder kronor.

”Vi har utgått ifrån ett scenario som vi känner är rimligt. Det är ju så att mycket av framgången redan är diskonterad så de behöver växa in i dagens värdering”, säger Robert Ahldin som skrivit rapporten tillsammans med Joakim Dal på GP Bullhound.

Robert Ahldin jämför Spotifys nuvarande utveckling med den för svenska mobiloperatörer som Europolitan och Tele2 på 90-talet.

”Det ser exakt likadant ut. Man har en aggressiv strategi för att skaffa fler kunder vilket håller nere marginaler och vinst i det här läget. När man sen börjar rapportera vinster så stiger värderingen och det är en stabil verksamhet”, säger Robert Ahldin.

GP Bullhound presenterar också ett positivt scenario i sin analys. Där når Spotify en omsättning på 95 miljarder kronor om tre år och värderas till 427 miljarder kronor – mer än till exempel Nordea som har ett börsvärde på drygt 370 miljarder kronor.

”Den stora skillnaden är att när vi räknar med fler betalande användare och högre annonsintäkter så slår det igenom kraftigt på rörelsemarginalen. Då sticker också värderingen”, säger Robert Ahldin. 

Det positiva scenariot bygger på att Spotify värderas till 25 gånger rörelseresultatet innan räntor, skatter avskrivningar och nedskrivningar (EV/EBITDA). I förhållande till den korg av internetbolag som används som jämförelseobjekt i analysen är det inte något överdrivet antagande. Motsvarande nyckeltal för till exempel Facebook är 39,5 och 128 för Netflix.  

Men det finns också en risk att saker inte går som planerat för Spotify. Om kampen med Apple Music ledder till en splittring där skivbolagen ger olika innehåll till olika aktörer är Spotify illa ute. Då räknar GP Bullhound med att Spotifys tillväxt bromsar in och att bolaget inte klarar av att nå en högre rörelsemarginal än 6 procent.

Samtidigt skulle marknaden värdera Spotifys vinst betydligt lägre än hur man värderar till exempel Yahoos resultat. I det scenariot faller Spotifys värde från dagens 68 miljarder kronor till 20 miljarder kronor. 

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera