Hoppa till innehållet

Anders Borg: "Det blir svårt för bankerna att anpassa sig"

Den allt snabbare digitaliseringen har satt press på finansbranschen. Sveriges tidigare finansminister Anders Borg tror att bankerna får det tufft i omställningen. "Allt hänger på att de lyckas tänka utanför boxen", säger han. 

Anders Borg ser stora utmaningar för finanssektorn.
Anders Borg ser stora utmaningar för finanssektorn.Foto: TT

Bankerna är under attack. Digitalisering och snabbfotade startupföretag har blivit en allt tydligare utmaning för storbankerna. 

Något som inte minst visades under konferensen Sthlm Tech Fest i förra veckan där SEB:s vd Annika Falkengren fick värja sig från kritik från grundarna av bland annat Klarna och Izettle.

Nu sällar sig Sveriges tidigare finansminister Anders Borg till dem som tror att bankernas framtid kan se mörk ut. 

"Först var de flesta bankers inställning att de här nya uppstickarna mest var lite fåniga. För två år sedan blev bankerna rädda på riktigt. I dag kastar alla stora aktörer pengar på nya bolag och den här typen av innovation. De stora gorillorna försöker verkligen att anpassa sig men alla vet att det är svårt att anpassa sig om man är en gorilla", sa Anders Borg vid ett seminarium på Handelshögskolan i Stockholm i veckan.

Han pekade på hur antalet anställda minskat succesivt på bankerna i Norden som ett bevis för den stora effekt som digitaliseringen har. 

"Om man tittar på kapitalförvaltning så ser vi att det går att göra samma sak för en femtedel av kostnaden. När man har så stora kostnadsskillnader så skapar det snabb förändring", sa han. 

Efter att Anders Borg avgick som Sveriges finansminister har han tagit på sig ett antal nya uppdrag. Bland annat leder han World Economic Forums arbete med att hitta ett nytt ramverk för det globala finansiella systemet och sitter i investmentbolaget Kinneviks styrelse. Kinnevik har en omfattande portfölj av bolag inom ehandel där Anders Borg ser en liknande transformation som i banksektorn. 

Först var de flesta bankers inställning att de här nya uppstickarna mest var lite fåniga. För två år sedan blev bankerna rädda på riktigt.

"Om man tittar på handel och på banker så skulle jag argumentera för att det är två sektorer som kommer att transformeras de kommande 10-20 åren. De följer samma mönster som vi tidigare bland annat har sett i musikindustrin", sa han.

På frågan om bankerna ändå inte har ett ganska starkt utgångsläge svarade Anders Borg att det trots allt kommer att bli svårt för dem.

"Allt handlar om bankerna klarar av att tänka utanför boxen och anpassa sig snabbt. Jag upplever det som att de verkligen försöker anpassa sig. Men med det sagt, banker är en väldigt gammal verksamhet som är hårt reglerad och har höga kapitalkrav. Det kan vara så att det blir svårt för bankerna att anpassa sig." 

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera