Hoppa till innehållet

Animails jakt på lönsamhet börjar ge resultat

Djurfoderbolaget Animail har svängt om strategin från expansion till vinstfokus. Det börjar ge utdelning berättar vd:n för Di Digital. "Det har varit en lång och intensiv process men nu har allt kickat igång som det ska."

Alexander Olsson, vd på Animail sedan december 2016. Foto: Animail.
Alexander Olsson, vd på Animail sedan december 2016. Foto: Animail.

Animail (NTL) är en nätbaserad djuraffär som erbjuder hemleverans av foder och prylar för bland annat hundar och katter. Bolaget grundades 2007 under namnet Foderbilen och är en del av riskkapitalbolaget Verdanes (NTL) portfölj.

De senaste åren har omsättningen ökat stabilt. Men samtidigt har förlusterna vuxit från ganska blygsamma 4,6 miljoner kronor år 2013 till 27 miljoner kronor två år senare.

Läs även: Djur-affär: Animail köper Zoozoo.com

2016 bröts dock det negativa mönstret visar bolagets årsredovisning. Omsättningen ökade från 85 till 94 miljoner kronor samtidigt som förlusten minskade till 15 miljoner kronor. 

”Det hade varit härligt med tre siffror men nu blev det två. Samtidigt förbättrade vi rörelseresultatet markant. Under 2016 började vi skifta över vårt fokus till lönsamhet och under 2017 har vi växlat upp det fokuset", säger Animals vd Alexander Olsson till Di Digital.

På månadsbasis uppnådde Animal lönsamhet för första gången under andra kvartalet i år, berättar vd:n.

Vilka förändringar har gjorts?
”I grund och botten handlar det om en del organisatoriska förändringar för att satsa på lönsamhet. Vi har förhandlat med leverantörer, tittat på fraktlösningar och betalningslösningar. Det har varit en lång och intensiv process men nu har allt kickat igång som det ska.”

Alexander Olsson tillträdde vd-posten i december 2016 efter att tidigare ha varit CFO på bolaget. Liksom sin företrädare Karl Prytz har han en bakgrund på Klarna där han jobbade 2011-2014, bland annat som projektledare.

Läs även: Klarna-höjdarens hundsajt drar ifrån

Utmaningen för Animal och konkurrenterna är enligt Alexander Olsson att få kunderna att förstå att de kan handla på nätet.

”Jag skulle säga att djurfoder passar väldigt bra som e-handelsprodukt. Det handlar om tunga leveranser där snittet ligger kring 13-16 kilo och då finns det verkligen ett värde för kunderna att varorna levereras till dörren. Många tror att varorna hamnar hos ombudet och att de ändå måste släpa hem grejerna."

Alexander Olsson tycker att Sverige ligger långt fram inom e-handel generellt, men inte inom nischen som Animail är verksamt inom, alltså djurfoder och djurtillbehör, just därför att kunderna inte har vant sig vid att nätalternativet finns att tillgå.

"Men vi ser väldigt positivt på framtiden och tror att förflyttningen till nätet inom vår vertikal kommer ske i allt snabbare takt även här i Sverige.”

Men Animail är inte ensamma om att ha tassat in på marknaden för foderförsäljning på nätet i Sverige. 

Konkurrenten Vetzoos försäljning ökade under 2016 från 38 miljoner kronor till 73 miljoner kronor. Grundaren och vd:n berättade i våras för Di Digital att målet är att dubbla omsättningen även undar 2017.

Läs mer: Vetzoo dubblar omsättningen – går in i Norge

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera