Animail (NTL) är en nätbaserad djuraffär som erbjuder hemleverans av foder och prylar för bland annat hundar och katter. Bolaget grundades 2007 under namnet Foderbilen och är en del av riskkapitalbolaget Verdanes (NTL) portfölj.
De senaste åren har omsättningen ökat stabilt. Men samtidigt har förlusterna vuxit från ganska blygsamma 4,6 miljoner kronor år 2013 till 27 miljoner kronor två år senare.
Läs även: Djur-affär: Animail köper Zoozoo.com
2016 bröts dock det negativa mönstret visar bolagets årsredovisning. Omsättningen ökade från 85 till 94 miljoner kronor samtidigt som förlusten minskade till 15 miljoner kronor.
”Det hade varit härligt med tre siffror men nu blev det två. Samtidigt förbättrade vi rörelseresultatet markant. Under 2016 började vi skifta över vårt fokus till lönsamhet och under 2017 har vi växlat upp det fokuset", säger Animals vd Alexander Olsson till Di Digital.
På månadsbasis uppnådde Animal lönsamhet för första gången under andra kvartalet i år, berättar vd:n.
Vilka förändringar har gjorts?
”I grund och botten handlar det om en del organisatoriska förändringar för att satsa på lönsamhet. Vi har förhandlat med leverantörer, tittat på fraktlösningar och betalningslösningar. Det har varit en lång och intensiv process men nu har allt kickat igång som det ska.”
Alexander Olsson tillträdde vd-posten i december 2016 efter att tidigare ha varit CFO på bolaget. Liksom sin företrädare Karl Prytz har han en bakgrund på Klarna där han jobbade 2011-2014, bland annat som projektledare.
Läs även: Klarna-höjdarens hundsajt drar ifrån
Utmaningen för Animal och konkurrenterna är enligt Alexander Olsson att få kunderna att förstå att de kan handla på nätet.
”Jag skulle säga att djurfoder passar väldigt bra som e-handelsprodukt. Det handlar om tunga leveranser där snittet ligger kring 13-16 kilo och då finns det verkligen ett värde för kunderna att varorna levereras till dörren. Många tror att varorna hamnar hos ombudet och att de ändå måste släpa hem grejerna."
Alexander Olsson tycker att Sverige ligger långt fram inom e-handel generellt, men inte inom nischen som Animail är verksamt inom, alltså djurfoder och djurtillbehör, just därför att kunderna inte har vant sig vid att nätalternativet finns att tillgå.
"Men vi ser väldigt positivt på framtiden och tror att förflyttningen till nätet inom vår vertikal kommer ske i allt snabbare takt även här i Sverige.”
Men Animail är inte ensamma om att ha tassat in på marknaden för foderförsäljning på nätet i Sverige.
Konkurrenten Vetzoos försäljning ökade under 2016 från 38 miljoner kronor till 73 miljoner kronor. Grundaren och vd:n berättade i våras för Di Digital att målet är att dubbla omsättningen även undar 2017.