Hoppa till innehållet

Animails jakt på lönsamhet börjar ge resultat

Djurfoderbolaget Animail har svängt om strategin från expansion till vinstfokus. Det börjar ge utdelning berättar vd:n för Di Digital. "Det har varit en lång och intensiv process men nu har allt kickat igång som det ska."

Alexander Olsson, vd på Animail sedan december 2016. Foto: Animail.
Alexander Olsson, vd på Animail sedan december 2016. Foto: Animail.

Animail (NTL) är en nätbaserad djuraffär som erbjuder hemleverans av foder och prylar för bland annat hundar och katter. Bolaget grundades 2007 under namnet Foderbilen och är en del av riskkapitalbolaget Verdanes (NTL) portfölj.

De senaste åren har omsättningen ökat stabilt. Men samtidigt har förlusterna vuxit från ganska blygsamma 4,6 miljoner kronor år 2013 till 27 miljoner kronor två år senare.

Läs även: Djur-affär: Animail köper Zoozoo.com

2016 bröts dock det negativa mönstret visar bolagets årsredovisning. Omsättningen ökade från 85 till 94 miljoner kronor samtidigt som förlusten minskade till 15 miljoner kronor. 

”Det hade varit härligt med tre siffror men nu blev det två. Samtidigt förbättrade vi rörelseresultatet markant. Under 2016 började vi skifta över vårt fokus till lönsamhet och under 2017 har vi växlat upp det fokuset", säger Animals vd Alexander Olsson till Di Digital.

På månadsbasis uppnådde Animal lönsamhet för första gången under andra kvartalet i år, berättar vd:n.

Vilka förändringar har gjorts?
”I grund och botten handlar det om en del organisatoriska förändringar för att satsa på lönsamhet. Vi har förhandlat med leverantörer, tittat på fraktlösningar och betalningslösningar. Det har varit en lång och intensiv process men nu har allt kickat igång som det ska.”

Alexander Olsson tillträdde vd-posten i december 2016 efter att tidigare ha varit CFO på bolaget. Liksom sin företrädare Karl Prytz har han en bakgrund på Klarna där han jobbade 2011-2014, bland annat som projektledare.

Läs även: Klarna-höjdarens hundsajt drar ifrån

Utmaningen för Animal och konkurrenterna är enligt Alexander Olsson att få kunderna att förstå att de kan handla på nätet.

”Jag skulle säga att djurfoder passar väldigt bra som e-handelsprodukt. Det handlar om tunga leveranser där snittet ligger kring 13-16 kilo och då finns det verkligen ett värde för kunderna att varorna levereras till dörren. Många tror att varorna hamnar hos ombudet och att de ändå måste släpa hem grejerna."

Alexander Olsson tycker att Sverige ligger långt fram inom e-handel generellt, men inte inom nischen som Animail är verksamt inom, alltså djurfoder och djurtillbehör, just därför att kunderna inte har vant sig vid att nätalternativet finns att tillgå.

"Men vi ser väldigt positivt på framtiden och tror att förflyttningen till nätet inom vår vertikal kommer ske i allt snabbare takt även här i Sverige.”

Men Animail är inte ensamma om att ha tassat in på marknaden för foderförsäljning på nätet i Sverige. 

Konkurrenten Vetzoos försäljning ökade under 2016 från 38 miljoner kronor till 73 miljoner kronor. Grundaren och vd:n berättade i våras för Di Digital att målet är att dubbla omsättningen även undar 2017.

Läs mer: Vetzoo dubblar omsättningen – går in i Norge

Innehåll från Leksands KnäckebrödAnnons

Klimatmärkt knäckebröd – en investering i framtiden

Leksands Knäckebröd är ett av tre svenska livsmedelsföretag som kan skryta med klimatmärkning på sina förpackningar.

– Det är ett sätt att kommunicera vårt starka fokus på hållbarhet och klimat. Att kartlägga hela produktionskedjan ger oss en fullständig bild av var vi står oss idag och ett bra underlag för framtida förbättringar, säger Peter Joon, företagets vd.

Det finns mycket man kan lära sig genom att läsa det finstilta på en matförpackning. Numera kan man även kan få information om en varas hållbarhet och klimatavtryck. Enbart tre svenska företag har klimatmärkning på sina förpackningar och Leksands Knäckebröd är ett av dem.

– Vi har jobbat hårt med hållbarhetsarbetet under många år. 2021 tog vi steget fullt ut och började klimatmärka vårt knäckebröd.

Leksands Knäckebröd följer brödets påverkan på miljön hela vägen från fält till butik.

– Vi kartlägger hela produktionskedjan i detalj. I beräkningen inkluderas allt från råvaror och jordbruk, tillverkning, energiavfall i produktion och förpackningsmaterial såväl som transporter till butik och konsumentsvinn.

Hållbar produktion under två sekler

Produkterna har ett genomsnittligt klimatavtryck på 0,578 CO2e per kilo.

– Det är kul att äntligen svart på vitt kunna visa hur bra vi är. Detta är en riktigt bra siffra, men vi ska bli ännu bättre, säger Peter Joon, vd och sjätte generationens bagarmästare.

Peter berättar att företaget jobbade med hållbarhet redan på 1950-talet, då hans farfar började återvinna värmen från ugnarna som ett led i att sänka energikostnaderna. Vid närmare eftertanke, menar Peter, har inriktningen mot hållbarhet funnits ända sedan starten på 1800-talet.

– Vi har en gammal ärofull traditionen som vi förvaltar och utvecklar för kommande generationer. Min gammelfarmors mormor Jakobs Karin visste att man måste hushålla med resurserna. Vi fortsätter i samma anda nästan tvåhundra år senare.

Höga krav på råvaror

Peter berättar om alla de åtgärder som gör att Leksands Knäckebröd kan skryta med ett lågt klimatavtryck:

– Vi väljer närodlad råg och hämtar vatten från vår egen källa i Badelundaåsen. Vi byter bilar och frakter till fossilfria alternativ och ska installera solpaneler på bageriets tak. Vi har tagit bort all plast i kassar, muggar och kartongband och återvinner all värme från ugnarna till lokalvärme och varmvatten. Ugnarna värms med grön och lokalproducerad el, främst från Trängslet i Älvdalen.

Förbättringar för kommande generationer

Det är inte dyrare att vara grön, menar Peter Joon.

– Vi måste alltid var konkurrenskraftiga prismässigt. Miljöarbetet och besparing går ofta hand i hand. Att vi tar tillvara all överskottsvärme från ugnarna och använder den för uppvärmningen av lokalerna och allt varmvatten sparar både pengar och energi.

Hållbarhetsarbete kan kommuniceras på två sätt – genom att man slår sig på bröstet eller jobbar med ödmjuk självkritik. Enligt Peter Joon väljer Leksands Knäckebröd det sistnämnda.

– Vi har infört klimatmärkningen för att kunna genomföra framtida förbättringar där de ger bäst resultat. Vi är ett familjeföretag och vi tittar inte på kvartalsekonomi – vi tittar på sekel. Min tid som vd är bara en kort stund och sedan tar någon annan över. Leksands Knäckebröd ska leva i många generationer till, då är det minsta vi kan göra att ha ett fortsatt starkt fokus på hållbarhet och klimat, avslutar Peter.

 

 

Mer från Leksands Knäckebröd

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Leksands Knäckebröd och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera