Hoppa till innehållet

Annika Strandhäll: ”Det sätter käppar i hjulet för oss”

Sverige ska bli ledande inom e-hälsa år 2025 men vissa frågor gör det svårare att nå dit. ”Integritetsfrågan sätter vissa käppar i hjulet för oss”, säger Annika Strandhäll på scen på Healthtechhub i Almedalen.

Annika Strandhäll intervjuas av Di Digitals Jonas Leijonhufvud och Dagens Medicins Christina Kennedy i Almedalen.
Annika Strandhäll intervjuas av Di Digitals Jonas Leijonhufvud och Dagens Medicins Christina Kennedy i Almedalen.Foto: Jack Mikrut.

Annika Strandhäll, vikarierande sjukvårdsminister, är en av gästerna på Di Digitals och Dagens Medicins frukostmöte på Healthtechhub i Almedalen under tisdagen. Digital hälsa har varit en av de punkter som ordinarie sjukvårdsminister Gabriel Wikström har lyft upp och regeringens mål är att vara ledande på e-hälsa år 2025.

”Vi har alla förutsättningar att bli världsledande på e-hälsa och borde kanske ha kommit längre än vi har i dag. Det här är en topprioritering för den här regeringen,” säger Annika Strandhäll.

Hon lyfter upp de digitala recepten och sjukvårdssystemen som framgångar i Sverige, men ser också att det finns ett problem:

”Vårt problem är att våra system inte pratar med varandra.”

Ett annat stort problem är integritetsfrågan inom vården. Hur man ska dela data mellan olika aktörer är ofta något som stöter på patrull av olika myndigheter.

”Vi är i den fasen där vi behöver knäcka inte minst integritetsfrågorna. Vi har haft flera väldigt bra utredningar där vi tar hand om slutsatserna, men där integritetsfrågan sätter vissa käppar i hjulet för oss. Men det är klart, problem är till för att lösas och det är precis det vi håller på med”, säger Annika Strandhäll till regeringens försvar.”

Hon uppger att det finns flera utredningar som har fastnat på grund av integritetsfrågan. 

För att diskutera framtidens e-hälsa tar även innovationslandstingsrådet Daniel Forslund (L) plats på scenen. Han tar upp Estland som ett föregångsland för digitaliseringen. 

”Redan tidigt 00-tal tog landet rätt modiga beslut om att ha en nationell infrastruktur som alla var tvungna att följa. Det var ett avgörande beslut för att hela den offentliga sektorn ska vara digitalt sammanhållen. De var närmare tio år före alla andra länder. Där har de dessutom en fantastisk samverkan mellan olika aktörer, där man verkligen skapar lösningar tillsammans med science parks, startupbolag och myndigheter”, säger Daniel Forslund.

Foto: Jack Mikrut.

Vikarierande sjukvårdsminister Annika Strandhäll (S) och innovationslandstingsråd Daniel Forslund (L) debatterar på Healthtechhub i Almedalen. Foto: Jack Mikrut.

Läs även: Landstinget som satsar på virtual reality 

Estland har gjort 10-15 lagändringar för att få till ett sådant klimat men på grund av att många av utredningarna fastnar har det inte gått att göra samma framsteg i Sverige, enligt Daniel Forslund.

”Vi som beslutsfattare måste vara modigare att driva orimliga tolkningar till prövning. Vi kan annars ducka för en bedömning från datainspektionen, MSB eller en lagstiftning som samlar damm någonstans. När lagstiftningen får orimliga konsekvenser måste vi ta ansvar för en sådan förändring. Här krävs det ganska stora ställningstaganden kring integritet för att exempelvis individbasera den”, säger Daniel Forslund.

Annika Strandhäll och Daniel Forslund är annars ganska eniga om hur de vill att digitaliseringen av vården ska se ut framöver.

”Jag tror att vi är ganska överens. Jag är övertygad om att vi kommer att klara det här målet”, säger Annika Strandhäll. 

En av aktörerna som har hjälpt till att förändra synen på e-hälsa är den digitala vårdcentralen Kry, vars vd Johannes Schildt intervjuades på scenen under måndagen. Se gårdagens sändning här.

Och digitala vårdcentraler som Min Doktor och Kry har även väckt Annika Strandhälls nyfikenhet.

”Jag var en av de första att ladda ner en sådan app men det skapar ju funderingar på varför den offentliga sektorn inte har varit där tidigare.”

Läs även: Krys vd: ”Det är en barnsjukdom” 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera