Hoppa till innehållet

Ännu en toppchef lämnar Uber

Ubers chef för bolagets kommunikation och PR, Rachel Whetstone, lämnar bolaget efter knappt två år på jobbet. 

Uber förlorar ytterligare en högt uppsatt chef.
Uber förlorar ytterligare en högt uppsatt chef.

Uber har haft ett tufft halvår i medier och har dessutom sett ett flertal högt uppsatta chefer lämna bolaget den senaste tiden. Bara den senaste månaden har bolaget förlorat sin nummer två, Jeff Jones, och sin kartchef Brian McClendon. 

Läs även: Uber tappar näst högsta chefen 

Nu har ännu en chef lämnat in sin avskedsansökan. Den här gången är det Rachel Whetstone, bolagets ansvariga för kommunikation och PR som lämnar bolaget. Tidigare arbetade hon på Google i tio år innan hon gick över till Uber 2015.

Med tanke på att Uber har anklagats för sexuella trakasserier, ha en macho arbetskultur och dessutom anklagats för att ha stulit företagshemligheter från Googles dotterbolag Waymo om självkörande bilar, så kan man anta att kommunikationsavdelningen har haft mycket på sitt bord.

Läs även: ”Hur många smällar klarar Ubers vd?” 

Enligt källor till Recode ska en av anledningarna till att Rachel Whetstone lämnar bero på att hon hade tröttnat på all dramatik. Alla negativa nyheter om Uber ska även ha skapat en spänd relation mellan Rachel Whetstone och vd:n Travis Kalanick.

Istället för Rachel Whetstone blir det nu hennes nummer två, Jill Hazelbaker, som tar över kommunikationen och PR-avdelningen på Uber. 

Läs även: Taxiuppstickarna frodas i tomrummet efter Uber 


Mer om Ubers bekymmer i veckans avsnitt av Digitalpodden:

https://embed.acast.com/digitalpodden/duschensombadarih-m-pengarochdanmarksuber-uppror

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl

 

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera