Hoppa till innehållet

Ännu ett domstolsbakslag för Uber i USA

Ytterligare en domstol i Kalifornien slår nu fast att Uber-förare är att betrakta som anställda. Beskedet är ännu ett bakslag för den av myndigheterna hårt pressade tjänsten. 

Di Digital har tidigare berättat om de många arbetsmarknadskonflikter som blossat upp taxibolaget Uber. Knäckfrågan gäller huruvida Uber-förare ska betraktas som anställda eller som egenföretagare.

Nu slår ännu en domstol, den tredje i ordningen, fast att bolagets förare ska betraktas som anställda. Beslutet gäller en enskild förare i Kalifornien och innebär att föraren har rätt till bland annat arbetslöshetsersättning från Uber. Det uppger nyhetsbyrån Reuters

Ubers affärsmodell står och faller i praktiken med rätten att betrakta förare som just oberoende företagare. Bolaget ser sig självt som en plattform som kopplar ihop förare och passagerare, men som inte tar ansvar för något annat än just själva plattformen.   

Domstolens beslut grundar sig på att det är Uber, inte föraren, som bestämmer vilka priser som ska gälla för tjänstens passagerare. Dessutom är det inte tillåtet för Uber-förare att plocka upp passagerare som ej använder Uber-tjänsten. Bolaget kan även ta ut en straffavgift av förare som nekar Uber-beställningar.

De omständigheterna räcker för att slå fast att bolaget i praktiken betraktar sina förare som anställda, enligt domstolen.  

Det är oklart i vilken utsträckning beslutet kommer att påverka Ubers verksamhet framöver. En talesperson för bolaget säger till Reuters att "domstolsbeslutet har ingen vidare påverkan på Uber och fungerar inte som ett formellt eller bindande prejudikat." 

Värt att notera är att domstolar i åtta amerikanska delstater slagit fast det motsatta, alltså att Uber får betrakta sina förare som oberoende egenföretagare. Samtidigt har en domstol i Kalifornien slagit fast att förare har rätten att föra grupptalan mot Uber om att klassas som anställda, enligt Reuters. 

Även i Sverige har Uber hamnat i klammer med myndigheterna på flera fronter. Bland annat har Transportstyrelsen konstaterat fast att tjänsten UberPOP är att betrakta som olaglig.

Nyligen inledde regeringen en utredning av förutsättningarna på taximarknaden, med syfte att granska bland annat förutsättningarna och regelverket för tjänster som Uber. 

I somras kunde Di Digital avslöja att svenska Uber bluffar om kraven som ställs på förare i tjänsten UberPOP. 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera