Di Digital har tidigare berättat om de många arbetsmarknadskonflikter som blossat upp taxibolaget Uber. Knäckfrågan gäller huruvida Uber-förare ska betraktas som anställda eller som egenföretagare.
Nu slår ännu en domstol, den tredje i ordningen, fast att bolagets förare ska betraktas som anställda. Beslutet gäller en enskild förare i Kalifornien och innebär att föraren har rätt till bland annat arbetslöshetsersättning från Uber. Det uppger nyhetsbyrån Reuters.
Ubers affärsmodell står och faller i praktiken med rätten att betrakta förare som just oberoende företagare. Bolaget ser sig självt som en plattform som kopplar ihop förare och passagerare, men som inte tar ansvar för något annat än just själva plattformen.
Domstolens beslut grundar sig på att det är Uber, inte föraren, som bestämmer vilka priser som ska gälla för tjänstens passagerare. Dessutom är det inte tillåtet för Uber-förare att plocka upp passagerare som ej använder Uber-tjänsten. Bolaget kan även ta ut en straffavgift av förare som nekar Uber-beställningar.
De omständigheterna räcker för att slå fast att bolaget i praktiken betraktar sina förare som anställda, enligt domstolen.
Det är oklart i vilken utsträckning beslutet kommer att påverka Ubers verksamhet framöver. En talesperson för bolaget säger till Reuters att "domstolsbeslutet har ingen vidare påverkan på Uber och fungerar inte som ett formellt eller bindande prejudikat."
Värt att notera är att domstolar i åtta amerikanska delstater slagit fast det motsatta, alltså att Uber får betrakta sina förare som oberoende egenföretagare. Samtidigt har en domstol i Kalifornien slagit fast att förare har rätten att föra grupptalan mot Uber om att klassas som anställda, enligt Reuters.
Även i Sverige har Uber hamnat i klammer med myndigheterna på flera fronter. Bland annat har Transportstyrelsen konstaterat fast att tjänsten UberPOP är att betrakta som olaglig.
Nyligen inledde regeringen en utredning av förutsättningarna på taximarknaden, med syfte att granska bland annat förutsättningarna och regelverket för tjänster som Uber.
I somras kunde Di Digital avslöja att svenska Uber bluffar om kraven som ställs på förare i tjänsten UberPOP.