Hoppa till innehållet

Apoteas grundare: Miljardvärderingen är låg

Nätapoteket Apotea värderas till drygt 2,4 miljarder kronor sedan Sven Hagströmers köpt in sig. Det är ett lågt pris, enligt Apoteas vd och grundare Pär Svärdson.
”Jag skulle inte göra en exit på den här värderingen”, säger han.

Pär Svärdson är vd för Apotea.
Pär Svärdson är vd för Apotea.Foto: Jesper Frisk

Sveriges okrönta e-handelskung, Pär Svärdson, kan lägga ytterligare en succé till handlingarna. Under fredagen kunde Di Digital rapportera att Sven Hagströmers investmentbolag Creades (NTL) köper 4,9 procent av aktierna i hans nätapotek Apotea (NTL) för 120,5 miljoner kronor.

Läs mer: Sven Hagströmer storköper i Apotea 

Investeringen innebär att Apotea värderas till hela 2,4 miljarder kronor. 

”Det är klart att det är roligt. Det är en kvalitetsstämpel när kompetenta personer sätter en bra värdering på ens bolag”, säger Apoteas vd och grundare Pär Svärdson.

Säljaren av aktieposten är flera befintliga ägare. 

Den största posten, motsvarande 2,5 procent, har sålts av Erik Lindgren, som investerade tidigt i bolaget. Även Anders Eriksson, en annan tidig investerare, har sålt aktier, motsvarande 1 procent av bolaget. Vd Pär Svärdson uppger att han sålt aktier privat på motsvarande en halv procent av bolaget och att grundarnas ägarbolag Laulima sålt aktier på motsvarande en procent av Apotea. 

Läs även: Avito-grundarna går in i Apotea 

Storägarna Sjätte AP-fonden, Ernström & C:O och Avito-grundarna Jonas Nordlander och Filip Engelbert har valt att behålla sina andelar. 

”Jag tror att Creades gör en jättebra affär. Jag skulle inte göra en exit på den här nivån. Vi är bara i början av Apoteas resa”, säger han.

Läs mer: Grundare säljer storpost i nätapoteket Apotea

Pär Svärdson kontrollerar enligt egen utsago cirka 55 procent av Apotea via en mindre del direktägda aktier, samt ägarbolaget Laulima, som han äger ihop med de övriga fem i Apoteas grundarteam. (Ordet ”Laulima” betyder ungefär ”jobba tillsammans” på hawaiianska.)

Teamet bakom Laulima var tidigare kända för att ha byggt upp nätbokbutiken Adlibris, som såldes till Bonnier 2011. De gick sedan vidare till att ta över nätapoteket Familjeapoteket, som ägdes av Sjätte AP-fonden. Bolaget stöptes om och lanserades 2012 som Apotea.se.

Apotea omsatte 970 Mkr under 2016 och hade en vinst på 15 Mkr.

”2017 hoppas vi omsätta 1,4 miljarder kronor, med en vinst på 64 Mkr”, säger Pär Svärdson.

Han har även investerat i solcellsbolaget Solkompaniet när bolaget tog in 11 Mkr i slutet av förra året.

Vid sidan av Apotea investerar Laulima i en rad andra verksamheter, bland annat inom e-handeln. Bland investeringarna kan nämnas Babyland.se, Happyyachting.com, Delitea.se samt en finsk jaktsatsning som ännu inte är lanserad.

Fotnot: NTL-länkarna i texten går till Nordic Tech List, en öppen användargenererad databas med investerarna och bolagen på den nordiska techscenen. Är du med i NTL? Sök på ditt bolagsnamn och håll din profil levande.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera