Hoppa till innehållet

Apple dödar sin mest populära dator långsamt

Apples nya Macbook Pro är en tunnare, lättare och mer kraftfull dator. Men en ny förväntad version av Macbook Air uteblev.

Nya Macbook Pro har en Touch Bar, en fingerkänslig panel längst upp på tangentbordet med olika snabbfunktioner.
Nya Macbook Pro har en Touch Bar, en fingerkänslig panel längst upp på tangentbordet med olika snabbfunktioner.Foto: Apple

(Di Digital/Silicon Valley) In i det sista spekulerades det i om Apple skulle släppa en ny version av Macbook Air. Datorn, som är en av Apples mest populära (den mest populära enligt Gizmodo), har inte fått någon rejäl uppdatering på över ett och halvt år. 

Men det blev ingen ny Macbook Air med retinaskärm på Apples event i Silicon Valley på torsdagskvällen svensk tid. Istället blev det tre nya versioner av Macbook Pro, vilket också var ett efterlängtat produktsläpp.

En av nyheterna var en Touch Bar på den ena nya 13-tumsmodellen och på 15-tumsmodellen av nya Macbook Pro. Det är en panel som ersätter funktionsknapparna längst upp på tangentbordet och är ännu en i raden av Apples förändringar på sina prylar.

Läs mer: Här är Apples nya Iphone utan hörlursuttag

Försäljningen av Mac-datorer gick ner under det senaste kvartalet. De bidrog med 5,7 miljarder dollar till omsättningen, vilket motsvarade en nedgång på nära 17 procent jämfört med tredje kvartalet 2015.

Utvecklingen följer trenden på pc-marknaden där flera aktörer tappar i försäljning. Globalt såldes det 5,7 procent färre pc-datorer under tredje kvartalet, jämfört med samma kvartal i fjol, enligt sammanställda siffror från IDC och Gartner.

Läs också: Den nedåtgående trenden för Iphone fortsätter

Det har gått 25 år sedan Apple lanserade sin första bärbara dator. Under torsdagskvällens event kallade marknadschefen Phil Schiller nya Macbook Pro ”det största steget framåt hittills” för Mac-datorer.

Apple hänvisar kunder som istället hade önskat att köpa en uppdaterad Macbook Air till den nya enklare versionen av Macbook Pro utan nya Touch Bar. Den har både retina-skärm och är tunnare samt marginellt tyngre än Macbook Air med 13-tumsskärm, som fortfarande finns kvar till försäljning och har fått en liten uppdatering i minne. 

Startpriset skiljer sig dock med mellan cirka 6 000 och 3 000 kronor, beroende på vilka specifikationer för datorn man väljer. De nya Macbook Pro-datorerna med 13-tumsskärm startar på 16 995 kronor utan nya Touch Bar och 20 595 kronor med. 

Macbook Air med 11-tumsskärm har redan försvunnit från marknaden och det här kan tolkas som Apples sätt att fasa ut datormodellen långsamt.


Vill du veta mer om nya Macbook Pro så har Venturebeat testat och har blandade känslor inför de nya datorerna.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera