Hoppa till innehållet

Apple håvar in efter Samsungs kollaps

Apple och LG säljer starkt i Sydkorea. Samsungs konkurrenter ser ut att vinna stora marknadsandelar i landet på grund av de tidigare batteriproblemen med modellen Galaxy Note 7.

Apples vd Tim Cook kan glädjas över framgångar på den sydkoreanska marknaden.
Apples vd Tim Cook kan glädjas över framgångar på den sydkoreanska marknaden.Foto: TT

Apple lanserade sin Iphone 7 i Sydkorea under fredagen. Sedan dess har Silicon Valley-jätten lyckats sälja hela 100 000 enheter och fått förbeställningar på ytterligare 300 000, skriver Korea Herald.

Att Apple förmodligen har lyckats knyta till sig tidigare Samsung-anhängare framgår av antalet sydkoreaner som bytt mobiloperatör sedan fredagens lansering. Totalt har 62 000 användare bytt på grund av förmånligare villkor, att jämföra med de 57 000 som valde att byta när Galaxy Note 7 kom ut.

Läs mer: Samsung till sina kunder: Stäng av telefonerna

”Det är svårt att uppskatta hur många Note-7 ägare som kommer att välja Iphone 7. Men det kan bli svårt för Samsung att vinna tillbaka kunderna när de väl bytt till en Iphone”, sa Lee Byung-tae, professor vid Korea Advanced Institute, till tidningen Korea Herald.

Även LG har också sett försäljningen av sin V20 öka med cirka 20 procent sedan lanseringen i slutet av september. Modellen släpptes vid omkring samma tidpunkt som Samsung beslutade om säljstopp för Galaxy Note 7. Branschbedömare uppger att cirka 5 000 stycken V20 säljs per dag i Sydkorea.

Läs mer: Samsungs vinst spås rasa med 47 miljarder kronor 

Samtidigt rapporterad Wall Street Journal under måndagen att Samsungs utveckling av Galaxy S8 har försenats.

Den sydkoreanska mobiltillverkaren har ännu inte lyckats klura ut vad det är som har gjort att batterierna i Galaxy Note 7 har riskerat att överhettas och fatta eld, enligt en medlem i bolagets utvecklingsteam.

Trots problemen förväntas Samsung lansera nya Galaxy S8 i februari 2017.

Finwire/ Di Digital

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera