Hoppa till innehållet

Apple-ikonen: Därför saknar jag Steve Jobs

När Steve Jobs dog försvann en mentor som kunde pressa sina medarbetare till sitt yttersta. Det sade Ipodens uppfinnare Tony Fadell på torsdagens Brilliant Minds.

Tony Fadell, tidigare produktchef på Apple och senare rådgivare åt Steve Jobs, under en konferens i Paris 2012.
Tony Fadell, tidigare produktchef på Apple och senare rådgivare åt Steve Jobs, under en konferens i Paris 2012.Foto: Leweb3/Flickr

Dussintals kändisar inom tech, konst och musik besöker den tredje upplagan av Spotify-chefen Daniel Eks framtidskonferens Brilliant Minds.

En av gästerna på torsdagen var Tony Fadell, som under Steve Jobs översyn uppfann Apples Ipod. Den ikoniska musikspelaren slog an tonen för ett Apple som på tio år gick från skuldtyngt till att bli världens högst värderade företag.

Mycket stod på spel när den första Ipod-modellen skulle lanseras 2001.

”På den tiden hade Apple skulder på 500 miljoner dollar och bara 250 miljoner dollar på banken. Vi hade mindre än 1 procent av persondatormarknaden i USA”, sade Tony Fadell på Grand Hotels scen.

Foto:

Spotifys Daniel Ek intervjuade musikstjärnan Pharrell Williams. Foto: Amanda Lindgren

Han intervjuades av Laurie Seagall, techreporter och nyhetsankare på CNN.

”Vi hoppades förstås att Ipoden skulle bli en framgångsrik produkt. Vi skulle försöka rå på Sony (på marknaden för mp3-spelare, red:s anm.). Det var en helt annan tid för Apple.”

Läs mer: Accel-toppen: ”Folk trodde att Avito-grundarna var ett skämt”

Tony Fadell jobbade nära Apples vd och medgrundare och Steve Jobs, som blandade briljant feedback med humörsvängningar som gjorde medarbetarna nervösa.

Steve Jobs gick bort 2011 i sviterna av pankreascancer. Bara några månader tidigare hade Apple för första gången blivit världens mest värdefulla börsnoterade företag.

Foto:

Spotifys vd Daniel Ek under sin intervju med Pharrell Williams. Foto: Amanda Lindgren

Under Steve Jobs sista år som vd var Tony Fadell inte bara chef för Ipod-divisionen inom Apple. Han var också rådgivare till it-jättens visionära vd.

I dag saknar Tony Fadell framförallt sin forna chefs förmåga att få ut allt av sina medarbetares potential.

”Det är jättesvårt att tvinga sig själv att prestera till det yttersta. När man verkligen jobbar hårt men inte riktigt kommer fram behöver man någon annan som gör det. Det är det jag saknar”, sade Tony Fadell.

”I fjol insåg jag att alla mina mentorer hade dött. Steve var en av dem. Men nu är jag mentor för andra i stället. Stafettpinnen räcks vidare.”

Foto:

Bland talarna var konstnärerna Olafur Eliasson (längst till höger), Marina Abramovic (tvåa från höger) och Jeff Koons (i mitten). Med på scen var värden Natalia Brzezinski (tvåa från vänster) och Moderna Museets Daniel Birnbaum (längst till vänster). Foto: Amanda Lindgren

Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt nyhetsbrev:

Foto:

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera