Det var i juni som Apple utmanade svenska Spotify med lanseringen av streamingtjänsten Apple Music i över 100 länder. Redan då spådde Di Digitals chefredaktör att tjänsten skulle bli Spotifys huvudkonkurrent. Streamad musik har länge dominerat skivindustrin i Sverige. Men nu börjar den även ta över i USA och andra delar av världen, enligt Financial Times.
I USA faller försäljningen av nedladdad musik samtidigt som efterfrågan på streamad musik ökar. Bara i fjol dubblade antalet streamade låtar från 164,5 miljarder låtar 2014 till 317,2 miljarder låtar 2015, enligt Nielsen Music.
Spotify och Apple beskrivs nu som de ledande aktörerna i USA, framför franska Deezer med MTG:s förre vd Hans-Holger Albrecht som vd. Deezer hade 6,3 miljoner användare i oktober, men ställde ändå in en planerad börsnotering som hade värderat bolaget till 9,2 miljarder kronor (cirka en miljard euro). Norskgrundade Tidal, med Jay Z som huvudägare, hade en miljon prenumeranter under samma månad, skriver Financial Times.
Svenska Spotify är fortfarande störst bland de renodlade streamingtjänsterna med 40 miljoner aktiva användare i 56 marknader. (Totalt har Spotify 75 miljoner användare varav 20 miljoner är betalande.) Bolaget värderades nyligen till närmare 70 miljarder kronor och krattar nu inför en börsnotering, enligt tidningen.
Spotifys tillväxt har accelererat sedan 2014. Men Apple Music är en stark utmanare. Musik ser även ut att bli en allt viktigare del av Apples Ipnone-erbjudande. Enligt branschtidningen 9to5Macs blogg planerar Apple att göra sig av med uttaget för hörlurar i sina kommande modeller, till förmån för trådlösa lösningar, bland annat av det egna märket Beats by Dre.