Hoppa till innehållet

Nu finns Apple Music på fler telefoner än Spotify

En knapp vecka tog det. Nu finns Apple Music på fler mobiltelefoner än Spotify.

Daniel Ek, vd för Spotify står inför en tuff uppgift när Apple Music rullas ut till miljoner Iphones.
Daniel Ek, vd för Spotify står inför en tuff uppgift när Apple Music rullas ut till miljoner Iphones.Foto: Jesper Frisk

Spotify har arbetat med att få nya användare i snart tio år. I juni kunde bolaget meddela att de nått 75 miljoner användare, varav 20 miljoner betalande. 

Men det räcker inte långt när världens största teknikbolag Apple gett sig in i matchen. För en vecka sedan lanserades Apple Music, en app som automatiskt laddas ned i telefonen om användaren uppdaterar till det senaste operativsystemet. 

Enligt sajten Venture Beat har 38 procent av Appleanvändarna hittills uppdaterat till IOS 8.4. Bolaget Mixpanel uppdaterar live hur många som uppdaterar till det nya operativsystemet. 

Vad innebär då detta för Spotify?

Att räkna ut hur många IOS-enheter det finns i världen är inte helt enkelt. Om vi nöjer oss med att räkna mobiltelefoner så kan en enkel uträkning se ut så här:

Alla mobiler efter Iphone 4 kan uppgraderas till IOS 8.4. Iphone 4 släpptes i juni 2010 så låt oss ta en säkerhetsmarginal på två år och bara räkna antalet sålda Iphones från andra halvåret 2012. 

Under de tre åren från andra halvåret 2012 fram till i dag har det sålts drygt 500 miljoner Iphones. 38 procent av dem uppgraderade till IOS 8.4 innebär 192 miljoner mobiler som nu har appen Apple Music installerad.

Apple Music finns därmed på mer än dubbelt så många mobiler som Spotify har aktiva användare.

Apple Music finns därmed på mer än dubbelt så många mobiler som Spotify har aktiva användare.

Givetvis är det stor skillnad på att ha appen installerad på sin telefon och faktiskt använda den. Nu återstår att se om Apple lyckas få användarna att testa tjänsten och på sikt bli betalande kunder. Klart är i alla fall att svenska Spotify står inför en helt ny typ av konkurrent.

spotifyapple

(Uppdaterad) Precis som Spotifys vd Daniel Ek påpekar ska man vara försiktig med att dra för stora slutsatser av den tidiga statistiken. 

"Antalet devices säger inte så mycket", skriver han till Di Digital på Twitter.

"Google Music är förinstallerat på >800M mobiler", fortsätter Daniel Ek.

Läs mer: Daniel Ek om Apple Music "Man måste inte vara nummer ett"

Lyssna på: Digitalpodden om Spotify och Apple Music

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera