Auxy är en app som kombinerar funktionerna i en trummaskin, synth och ljudmixer för att förenkla och popularisera musikskapandet. Användaren kan komponera musik i realtid och spela in låtstycken som senare laddas upp till mejl eller plattformar som Soundcloud.
På Apples utvecklarkonferens WWDC blev Auxy i natt en av tio appar att vinna Apple Design Awards. Apple noterade bland annat att Auxy har fått toppbetyget fem stjärnor i App Store över 4 000 gånger.
Apple hyllar Auxy för sin ”tillfredställande touch-feedback, moderna utseende och djupa integration” med Core Audio, ett Apple-utvecklat API.
Apple har valt Auxys första app som en av tio pristagare inom app-design. Foto: Auxy
”Auxys design undviker främmande visuella element och engagerar omdelbart, vilket banar väg för fans av elektronisk musik att skapa sina egna låtar”, skriver Apple i sin motivering.
”Det känns bra att ha fått en bekräftelse på att man har gjort någonting som är bra”, säger vd:n och tidigare Soundcloud-medarbetaren Henrik Lenberg, en av Auxys grundare.
Auxy tog 2014 in 7 miljoner kronor i kapital, bland annat från Direkt Ventures, som Soundcloud-grundarna Eric Wahlforss och Alexander Ljung står bakom.
Apple prisar Auxys första app, som släpptes enbart för Ipad i slutet av 2014 och blev en av Apples favoriter under 2015 med över en miljon nedladdningar.
Förra veckan presenterade Auxy nästa version av sin musikapp, som nu finns tillgänglig för gratis nedladdning till både Iphone och Ipad.
Läs mer: Apple tar upp AI-kampen med Amazon och Google
”Skillnaden är att den första appen har blivit hyllad som ett fantastiskt ritblock att komma igång med. Målet med den nya är att bygga en riktig musikstudio, fast för mobilen. I den appen kan man lägga till många fler instrument, arrangera låtar och inte bara jamma fram dem”, säger Henrik Lenberg.
Auxys affär bygger på att ta betalt för nya ljudpaket, instrument eller andra funktioner. Under sitt första räkenskapsår omsatte bolaget 51 000 kronor, med förluster på 1,9 Mkr.
Det huvudsakliga målet är i dag användartillväxt, säger Henrik Lenberg.
”Distributionsfördelen man får med en gratisapp väger tyngre än pengarna man tjänar på direktförsäljning”‚ säger han.