Hoppa till innehållet

Apple prisar svenska musikappen Auxy

Svenska Auxy är en av Apples favoritappar. Musiktjänsten tog hem ett designpris på jättens utvecklarkonferens på måndagskvällen.

Från vänster: Auxys utvecklare Andreas Smas, kreativ chef Jonas Åhlén och medgrundarna Henrik Lenberg (vd) och Fredrik Gadnell.
Från vänster: Auxys utvecklare Andreas Smas, kreativ chef Jonas Åhlén och medgrundarna Henrik Lenberg (vd) och Fredrik Gadnell.Foto: Agnes Stenlund/Auxy

Auxy är en app som kombinerar funktionerna i en trummaskin, synth och ljudmixer för att förenkla och popularisera musikskapandet. Användaren kan komponera musik i realtid och spela in låtstycken som senare laddas upp till mejl eller plattformar som Soundcloud.

På Apples utvecklarkonferens WWDC blev Auxy i natt en av tio appar att vinna Apple Design Awards. Apple noterade bland annat att Auxy har fått toppbetyget fem stjärnor i App Store över 4 000 gånger.

Apple hyllar Auxy för sin ”tillfredställande touch-feedback, moderna utseende och djupa integration” med Core Audio, ett Apple-utvecklat API.

Apple prisar Auxys första app.

Apple har valt Auxys första app som en av tio pristagare inom app-design. Foto: Auxy

”Auxys design undviker främmande visuella element och engagerar omdelbart, vilket banar väg för fans av elektronisk musik att skapa sina egna låtar”, skriver Apple i sin motivering.

”Det känns bra att ha fått en bekräftelse på att man har gjort någonting som är bra”, säger vd:n och tidigare Soundcloud-medarbetaren Henrik Lenberg, en av Auxys grundare.

Auxy tog 2014 in 7 miljoner kronor i kapital, bland annat från Direkt Ventures, som Soundcloud-grundarna Eric Wahlforss och Alexander Ljung står bakom.

Apple prisar Auxys första app, som släpptes enbart för Ipad i slutet av 2014 och blev en av Apples favoriter under 2015 med över en miljon nedladdningar.

Förra veckan presenterade Auxy nästa version av sin musikapp, som nu finns tillgänglig för gratis nedladdning till både Iphone och Ipad.

Läs mer: Apple tar upp AI-kampen med Amazon och Google

”Skillnaden är att den första appen har blivit hyllad som ett fantastiskt ritblock att komma igång med. Målet med den nya är att bygga en riktig musikstudio, fast för mobilen. I den appen kan man lägga till många fler instrument, arrangera låtar och inte bara jamma fram dem”, säger Henrik Lenberg.

Auxys affär bygger på att ta betalt för nya ljudpaket, instrument eller andra funktioner. Under sitt första räkenskapsår omsatte bolaget 51 000 kronor, med förluster på 1,9 Mkr.

Det huvudsakliga målet är i dag användartillväxt, säger Henrik Lenberg.

”Distributionsfördelen man får med en gratisapp väger tyngre än pengarna man tjänar på direktförsäljning”‚ säger han.

Läs mer: Här är bolagen bakom det nya svenska musikundret

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera