Hoppa till innehållet

”Apple-samarbetet kan bli döden för Nintendo”

Nintendo har gått från Apple-konkurrent till Apple-underleverantör på bara ett par år. Super Marios Iphone-premiär kan bli början till slutet för det anrika japanska spelföretaget, skriver Di Digitals Daniel Goldberg. 

Foto: Jesper Frisk

Nintendos börskurs lyfte spikrakt uppåt när spel-legendaren och Mario-skaparen Shigeru Miyamoto äntrade scenen under Apples Iphone 7-lansering.

Läs mer: Nintendo rusar efter Apples nyhet

På kort sikt kommer samarbetet säkert att bära frukt. Super Mario, världens mest berömda tv-spelsfigur, gör debut på världens mest välkända mobilplattform. Klart pengarna kommer rulla in.

Gårdagens scenshow var att betrakta som en närmast villkorslös kapitulation från den anrika japanska speljätten

Men i det längre perspektivet var gårdagens scenshow att betrakta som en närmast villkorslös kapitulation från den anrika japanska speljätten, som in i det sista vägrat anpassa sin verksamhet till den rådande USA-dominansen på mobilmarknaden.

Nintendos har haft en urstark position på spelmarknaden sedan i mitten av 80-talet då spelkonsolen NES mer eller mindre uppfann den moderna tv-spelsindustrin.

På många vis har bolagets strategi påmint om Apples – fokus har legat på att behålla kontrollen över det egna slutna ekosystemet. Nintendo har aldrig utvecklat spel för andra plattformar. Istället har det handlat om att skapa ett tight, slutet system av hårdvara och mjukvara, med stränga kvalitetskrav och licenskostnader för andra utvecklare som släpps in på den egna plattformen. Under lång tid innebar det vinstmarginaler som få andra spelföretag kunde mäta sig med.

Med Super Mario Run gör företagets ikoniska rörmokare debut utanför Nintendos eget ekosystem

Men företaget lyckades aldrig hitta sin plats på den snabbt framväxande mobilspelsmarknaden. Istället för att snabbt hoppa på mobiltåget höll man tjurskalligt fast vid sin strategi med specialbyggda, bärbara spelkonsoler som Game Boy Advance, Nintendo DS och nu senast Nintendo 3DS. Alla storsäljare, visserligen, men inte i närheten av lika framgångsrika som Apple och Googles mobilplattformar.

Läs mer: Här är Apples nya Iphone

Gårdagens Apple-lansering är ett av flera tecken på att Nintendo – till slut – har övergett den strategin. Med Super Mario Run gör företagets ikoniska rörmokare debut utanför Nintendos eget ekosystem. För bara några månader sedan skedde samma sak med Pokémon, också det ett varumärke som tidigare var tätt förknippat med Nintendos plattformar. Framöver väntar mobilversioner av fler välkända Nintendo-varumärken.

Foto: TT

Starka varumärken men hårdvara på dekis? Kommer Nintendo gå från hårdvara till ett japanskt Disney?

På ett strategiskt plan är det allt annat än goda nyheter för Nintendo. Mobillanseringarna innebär att bolagets egna hårdvaruplattformar tappar sin kanske främsta konkurrensfördel (den exklusiva tillgången till välkända spelserier som just Super Mario och Pokémon). Dessutom förpassas bolaget till en position som en av flera Apple-underleverantörer.

Om svenskgrundade King släppt sin superframgång Candy Crush Saga för ett tiotal år sedan hade spelet förmodligen getts ut på någon av Nintendos plattformar, och Nintendo hade fått en andel av försäljningsintäkterna.

Idag konkurrerar bolagen istället om samma spelare i Apples redan överbefolkade App Store, och Apple tar 30 procent av försäljningsintäkterna.

Till saken hör att Nintendo också lagt över utvecklingen på andra spelstudior. Super Mario Run utvecklas av japanska DeNA, som ägs till 10 procent av Nintendo. Pokémon Go utvecklas på licens av Google-avknoppningen Niantic. Det betyder ännu fler som ska ha sin beskärda del av Nintendos intäkter.

Kvar blir i allt väsentligt en portfölj av värdefulla varumärken, som Nintendo förvaltar och hyr ut till andra mot betalning.

Det är långt ifrån hur bolagets ambitioner såg ut för bara en handfull år sedan, och ett tydligt tecken på den enorma maktförskjutning som pågår på mobilmarknaden. Till fördel för Apple och Google, men till nackdel för alla andra.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera