Nintendos börskurs lyfte spikrakt uppåt när spel-legendaren och Mario-skaparen Shigeru Miyamoto äntrade scenen under Apples Iphone 7-lansering.
Läs mer: Nintendo rusar efter Apples nyhet
På kort sikt kommer samarbetet säkert att bära frukt. Super Mario, världens mest berömda tv-spelsfigur, gör debut på världens mest välkända mobilplattform. Klart pengarna kommer rulla in.
Gårdagens scenshow var att betrakta som en närmast villkorslös kapitulation från den anrika japanska speljätten
Men i det längre perspektivet var gårdagens scenshow att betrakta som en närmast villkorslös kapitulation från den anrika japanska speljätten, som in i det sista vägrat anpassa sin verksamhet till den rådande USA-dominansen på mobilmarknaden.
Nintendos har haft en urstark position på spelmarknaden sedan i mitten av 80-talet då spelkonsolen NES mer eller mindre uppfann den moderna tv-spelsindustrin.
På många vis har bolagets strategi påmint om Apples – fokus har legat på att behålla kontrollen över det egna slutna ekosystemet. Nintendo har aldrig utvecklat spel för andra plattformar. Istället har det handlat om att skapa ett tight, slutet system av hårdvara och mjukvara, med stränga kvalitetskrav och licenskostnader för andra utvecklare som släpps in på den egna plattformen. Under lång tid innebar det vinstmarginaler som få andra spelföretag kunde mäta sig med.
Med Super Mario Run gör företagets ikoniska rörmokare debut utanför Nintendos eget ekosystem
Men företaget lyckades aldrig hitta sin plats på den snabbt framväxande mobilspelsmarknaden. Istället för att snabbt hoppa på mobiltåget höll man tjurskalligt fast vid sin strategi med specialbyggda, bärbara spelkonsoler som Game Boy Advance, Nintendo DS och nu senast Nintendo 3DS. Alla storsäljare, visserligen, men inte i närheten av lika framgångsrika som Apple och Googles mobilplattformar.
Läs mer: Här är Apples nya Iphone
Gårdagens Apple-lansering är ett av flera tecken på att Nintendo – till slut – har övergett den strategin. Med Super Mario Run gör företagets ikoniska rörmokare debut utanför Nintendos eget ekosystem. För bara några månader sedan skedde samma sak med Pokémon, också det ett varumärke som tidigare var tätt förknippat med Nintendos plattformar. Framöver väntar mobilversioner av fler välkända Nintendo-varumärken.
Starka varumärken men hårdvara på dekis? Kommer Nintendo gå från hårdvara till ett japanskt Disney?
På ett strategiskt plan är det allt annat än goda nyheter för Nintendo. Mobillanseringarna innebär att bolagets egna hårdvaruplattformar tappar sin kanske främsta konkurrensfördel (den exklusiva tillgången till välkända spelserier som just Super Mario och Pokémon). Dessutom förpassas bolaget till en position som en av flera Apple-underleverantörer.
Om svenskgrundade King släppt sin superframgång Candy Crush Saga för ett tiotal år sedan hade spelet förmodligen getts ut på någon av Nintendos plattformar, och Nintendo hade fått en andel av försäljningsintäkterna.
Idag konkurrerar bolagen istället om samma spelare i Apples redan överbefolkade App Store, och Apple tar 30 procent av försäljningsintäkterna.
Till saken hör att Nintendo också lagt över utvecklingen på andra spelstudior. Super Mario Run utvecklas av japanska DeNA, som ägs till 10 procent av Nintendo. Pokémon Go utvecklas på licens av Google-avknoppningen Niantic. Det betyder ännu fler som ska ha sin beskärda del av Nintendos intäkter.
Kvar blir i allt väsentligt en portfölj av värdefulla varumärken, som Nintendo förvaltar och hyr ut till andra mot betalning.
Det är långt ifrån hur bolagets ambitioner såg ut för bara en handfull år sedan, och ett tydligt tecken på den enorma maktförskjutning som pågår på mobilmarknaden. Till fördel för Apple och Google, men till nackdel för alla andra.