(Di Digital/Silicon Valley) På måndagen inleddes Apples utvecklarkonferens WWDC i San Jose, Kalifornien. Årets upplaga är den största hittills med 5 300 deltagare.
Den yngsta deltagaren på plats är tio år och har redan utvecklat fem appar. Den äldsta är 82 år och kom ut med sin första app förra året.
Som vanligt har konferensen kantats av rykten och ett av de mer uppmärksammade var att Apple skulle ge sig in i matchen med en smart Siri-högtalare.
Läs också: De hetaste ryktena inför Apples produktsläpp
Mycket riktigt så lanserade Apple Homepad - en smart högtalare med fokus på musik. Högtalaren spelar musik genom Apple Music och har sex mikrofoner. Den släpps, liksom förhandsryktena tippade, senare i år.
”Vi vill återuppfinna hur vi njuter av musik i hemmet”, sa Apples marknadschef Phil Schiller på scenen under inledningspresentationen på WWDC.
Homepod ska kunna känna av rummet för att spela musik anpassat till det. Det går även att fråga assistenten Siri i högtalaren om till exempel nyheter, olika faktafrågor och sätta på påminnelser.
När användaren frågar Siri något anonymiseras och krypteras den informationen, vilket Apple var noga med att säga.
Priset för Homepod kommer att börja på 349 dollar i USA, motsvarande runt 3 000 kronor i svenska kronor, vilket alltså dyrare än både Amazon Echo och Google Home. Högtalaren börjar säljas i USA, Storbritannien och Australien i december i år och först nästa år i andra länder.
Läs också: Så vill Google ta sig in användarnas hem
Apples släpp av Homepod kommer sent jämfört med konkurrenternas. Även Google var sent på bollen med Home om man jämför med Amazon.
E-handelsjättens högtalare Echo beräknas ha en marknadsandel på över 70 procent under 2017, enligt en rapport från Emarketer. Medan Google Homes andel ligger på drygt 23 procent.
Ingen av högtalarna finns än så länge att köpa i Sverige.
Läs också: Apple lanserar funktion som kan få annonsörer att se rött