Hoppa till innehållet

Apple sent in i matchen med smart högtalare

Som väntat visade Apple upp en smart högtalare för hemmet, à la Amazon Echo och Google Home, på techjättens utvecklarkonferens i Kalifornien.

Apples marknadschef Phil Schiller presenterar Apples nya smarta högtalare Homepod, som släpps till försäljning i december och kommer i vitt och "rymdgrå".
Apples marknadschef Phil Schiller presenterar Apples nya smarta högtalare Homepod, som släpps till försäljning i december och kommer i vitt och "rymdgrå".Foto: TT/Marcio Jose Sanchez

(Di Digital/Silicon Valley) På måndagen inleddes Apples utvecklarkonferens WWDC i San Jose, Kalifornien. Årets upplaga är den största hittills med 5 300 deltagare.

Den yngsta deltagaren på plats är tio år och har redan utvecklat fem appar. Den äldsta är 82 år och kom ut med sin första app förra året.

Som vanligt har konferensen kantats av rykten och ett av de mer uppmärksammade var att Apple skulle ge sig in i matchen med en smart Siri-högtalare.

Läs också: De hetaste ryktena inför Apples produktsläpp 

Mycket riktigt så lanserade Apple Homepad - en smart högtalare med fokus på musik. Högtalaren spelar musik genom Apple Music och har sex mikrofoner. Den släpps, liksom förhandsryktena tippade, senare i år.

”Vi vill återuppfinna hur vi njuter av musik i hemmet”, sa Apples marknadschef Phil Schiller på scenen under inledningspresentationen på WWDC.

Homepod ska kunna känna av rummet för att spela musik anpassat till det. Det går även att fråga assistenten Siri i högtalaren om till exempel nyheter, olika faktafrågor och sätta på påminnelser.

När användaren frågar Siri något anonymiseras och krypteras den informationen, vilket Apple var noga med att säga.

Priset för Homepod kommer att börja på 349 dollar i USA, motsvarande runt 3 000 kronor i svenska kronor, vilket alltså dyrare än både Amazon Echo och Google Home. Högtalaren börjar säljas i USA, Storbritannien och Australien i december i år och först nästa år i andra länder.

Läs också: Så vill Google ta sig in användarnas hem

Apples släpp av Homepod kommer sent jämfört med konkurrenternas. Även Google var sent på bollen med Home om man jämför med Amazon.

E-handelsjättens högtalare Echo beräknas ha en marknadsandel på över 70 procent under 2017, enligt en rapport från Emarketer. Medan Google Homes andel ligger på drygt 23 procent.

Ingen av högtalarna finns än så länge att köpa i Sverige.

Läs också: Apple lanserar funktion som kan få annonsörer att se rött

Innehåll från ToborrowAnnons

Så mycket bidrar EU med i stöd till svenska företag

Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.
Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.

EIF-lån erbjuder företag möjlighet att få tillgång till finansiering med förmånliga villkor och minskad risk, och Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow, delar med sig av sin expertis för att hjälpa dig att förstå och dra nytta av dessa möjligheter.

Läs mer och ansök om EIF-lån på toborrow.com.  

EIF-lån tillhandahålls av europeiska investeringsfonden, en del av europeiska investeringsbanken, med syfte att stödja tillväxt, innovation och sysselsättning för små och medelstora företag inom EU.

– Med en EIF-garanti slipper du riskera att själv bli betalningsansvarig för hela lånebeloppet om ditt företag inte skulle kunna betala tillbaka lånet. Du själv behöver bara agera borgensman för 20 procent av lånesumman, då EIF garanterar resterande 80 procent, förklarar Magnus.

Han betonar också vikten av att förbereda sig för den kreditprövning som görs i samband med att man ansöker om ett lån.

– Det är bra om företaget kan visa upp en stabil ekonomisk historik och en tydlig affärsplan för att öka sina chanser att bli godkända för finansiering.

EIF-lån spelar en avgörande roll för att främja tillväxt och utveckling för små och medelstora företag i EU. På Toborrow kan företag enkelt ansöka om EIF-lån och få hjälp att navigera genom processen med hjälp av kreditspecialister som Magnus Ersson. Med minskad personlig risk och förmånliga räntevillkor är EIF-lån ett attraktivt alternativ för företag som strävar efter tillväxt och framgång.

Under 2023 anslog europeiska investeringsfonden 445,6 miljoner euro i kapitalinvesteringar, garantier och inkluderande finansiering i den svenska ekonomin.

Vill du veta mer eller ansöka om EIF-lån? Läs mer här.  

Räntan på ditt företagslån fastställs individuellt och baseras på flera faktorer, såsom din kreditvärdighet, ekonomiska situation och lånebelopp. Eftersom räntan avgörs av banken eller långivaren är det svårt att förutse vilken ränta ditt företag kommer att få. Kom ihåg att aldrig låna mer än vad som är nödvändigt och att ta ansvar för ditt företags ekonomi.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Toborrow och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera