Hoppa till innehållet

Apple: Våra produkter har skapat 2 miljoner jobb i USA

Apple slår tillbaka mot Donald Trumps kritik att bolagets tillverkning sker i Asien. Själva menar Apple att de har skapat miljontals jobb i USA. Dessutom vill man dra igång en fond för att stöda avancerade tillverkningsjobb i landet.

Bild: TT

Apple har tidigare fått utstå kritik från president Donald Trump för att bolaget tillverkar de flesta av sina produkter i Asien.  I en intervju med Time uppgav president Donald Trump att han direkt efter valsegern hade träffat och sagt till Tim Cook att han ville att Apple skulle bygga en anläggning i USA som skulle vara bolagets största och bästa.

Det verkar som att Apple vill nyansera bilden, för under torsdagen uppgav man på sin egen sajt att bolaget har skapat två miljoner jobb i USA, inräknat de egna anställda, leverantörer, samt app-utvecklare och entreprenörer som erbjuder sina produkter genom App Store.

Apples direktanställda uppgår till 80 000 i USA.

Läs även: Iphone-försäljningen tappar igen

Dessutom skriver Apple att bolaget under 2016 spenderade över 50 miljarder dollar på amerikanska underleverantörer och tillverkare, medan amerikanska utvecklare har tjänat över 16 miljarder från App Store sedan starten.

Nu uppger Apple dessutom att de har planer på att etablera en miljardfond som ska investera i amerikanska företag verksamma inom avancerad tillverkning, skriver Wall Street Journal.

Tim Cook sade att den nya fonden kommer att stödja amerikansk tillverkning och göra sin första placering i maj. Han avböjde att kommentera potentiella investeringsobjekt.

Läs även: Radikal omdesign kan försena nya Iphone

Finwire / Di Digital

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera