Hoppa till innehållet

Här är Apples nya, lilla Iphone

En liten Iphone, en mindre Ipad Pro och nya armband till Apple Watch. Det var de främsta nyheterna från måndagskvällens Apple-event. 

Foto: Nya Iphone SE i färgerna guld, rymdgrå, rosguld och silver. Apple

Som vanligt när Apple håller event har det mesta läckt ut på förhand. Måndagskvällens produktsläpp var inget undantag och överraskningarna uteblev. 

Förhandstippade Iphone SE är en fyra tums mobil som ser ut ungefär som Iphone 5S, men har de flesta av funktionerna som finns i Iphone 6-modellerna. Det vill säga exempelvis en snabbare processor, 12 megapixel-kamera och stöd för livefoton.

Apple lanserade också en ny mindre version av surfplattan Ipad Pro, med en 9,7 tums skärm och stöd för Apples penna.

Ipad Pro

Nya mindre Ipad Pro med Apples penna och tangentbord. Foto: Apple

Båda produkterna börjar säljas i USA den 31 mars och Iphone SE ska komma till 110 länder innan slutet av maj.

För första gången sedan Apple började släppa Iphones fick nya SE ett lägre priser än sina föregångare. Från 450 dollar för Iphone 5S, som nu ersätts av SE, till 399 dollar.

Även priset på den befintliga smarta klockan Apple Watch sänktes från 349 dollar till 299 dollar.

När det gäller Iphone är det lägre priset säkerligen ett sätt att försöka locka till sig fler kunder på tillväxtmarknader som Indien. Efter de senaste årens trend med större mobiler var det också väntat att Apple skulle göra en nylansering av en mindre Iphone-modell.

Iphone SE

Nya Iphone SE i färgerna guld, rymdgrå, rosguld och silver. Foto: Apple

Apple såg en inbromsning i försäljningstillväxten för Iphone under fjärde kvartalet 2015, den första sedan mobilen lanserades 2007. Iphone är den produkt som enskilt har dragit in mest pengar till bolaget och Apple har redan flaggat för en nedgång i försäljningen under innevarande kvartal.

Ipad-försäljningen har också, liksom för andra tillverkare av surfplattor, gått nedåt de senaste åren. Under det sista kvartalet i fjol var tappet hela 25 procent, jämfört med samma kvartal året innan. Apple har nu fyra Ipad-modeller ute i handeln och hoppas säkert att kunna vända trenden något.

Förutom nya Iphone och Ipad Pro lanserade Apple även nya kulörta nylon- och plastarmband till Apple Watch. Och Apple TV får stöd för röstassistenten Siri, så du kan söka på olika program och filmer med din röst.

Apples vd Tim Cook använde också produktsläppet för att adressera den senaste tidens kontroverser mellan bolaget och FBI. Han kallade Iphone ”en djupt personlig pryl” och sa att Apple har ett ansvar för att skydda användarnas data.

Försvarstalet handlade om att Apple har vägrat lämna ut information till FBI från en Iphone som användes av en gärningsman vid skjutningen i San Bernardino, Kalifornien. 

I början av mars fick Apple rätt i fallet av en domstol i New York. På tisdag den här veckan ska bolaget möta advokater för USA:s justitiedepartement i rätten i Kalifornien för en utfrågning angående att lämna ut användardata. 

Marknaden svarade på måndagskvällens lanseringar med små förändringar av Apples aktiekurs. I skrivande stund ligger den något lägre än vid dagens börsstart.


Uppdatering: Sedan artikeln ovan publicerades har USA:s justitiedepartment begärt att tisdagens utfrågning ska ställas in. Anledningen till det är att FBI ska ha hittat ett sätt att hacka sig in den krypterade Iphone 5C som tillhörde en av de inblandade i skjutningarna i San Bernardino. Läs mer på Cnet News.

Di Digital livebevakade Apples sändning från måndagskvällens event. Se livebloggen nedan:


//wwwssl.coveritlive.com/embed.html?altcastCode=9ec7c8c4d9&srcdom=www.coveritlive.com&srcdomsec=wwwssl.coveritlive.com&height=600&entryLoc=top&commentLoc=top&titlePage=on&replayContentOrder=chronological&embedType=stream&titleImage=


Läs om ryktena inför kvällens event: Liten Iphone väntas från Apple

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera