(Di Digital / San Francisco) Det finns några saker som alla i Silicon Valley pratar om. Det är ”on demand” i mobilen, där man kan beställa i princip vad man vill med en knapptryckning. Det är robotar. Och det är självkörande och elektriska bilar.
Google har utvecklat självkörande och delvis elektriska bilar under flera år. Tesla säger att dess bilar är klara för att vara självkörande och det bara är regelverk som ska till. Och ett antal tjänster här, som taxitjänsten Uber och biluthyrningstjänsten Getaround, har pratat en hel del om att man förbereder för en autonom bilflotta.
Apple vill inte vara sämre och i vanlig ordning läcker ryktena ut innan bolaget självt har offentliggjort några planer. Ryktet om en Apple-bil har florerat sedan i början av året och har kallats Silicon Valleys sämst bevarade hemlighet. Också för att bolaget har platsannonserat efter personer som kan jobba med bilen.
I går kväll svensk tid konkretiserades planerna i en artikel på Wall Street Journal. Tidningens källor säger att Apple ska lansera en elektrisk, och delvis självkörande, bil redan 2019. Projektet kallas ”Titan” och Apple har nu gett order om att tredubbla personalstyrkan som jobbar med det, från 600 personer till 1 800 personer. Vilket säkert inte är lätt, då bolagen slåss om sådan kompetens här. Apple har redan anställt att antal personer från elbilstillverkaren Tesla som nog känner av konkurrensen.
Varför ska Apple, som är en mobil- och mjukvarutillverkare, utveckla bilar?
Men varför ska Apple, som är en mobil- och mjukvarutillverkare, utveckla bilar? Lite konstigt är det. Samtidigt har Apple jobbat länge med hårdvara och mjukvarugränssnitt som används av många, och har även på senare tid tagit sig an batteriutveckling. Bolaget har också lyckats bra med att sälja telefoner till ett högre pris än många andra tillverkare. Dessutom ungefär samma telefon om och om igen, om än med några förändringar varje gång. Dock behöver bilen hålla en högre kvalitet än mobilerna, vilket bland andra Will Oremus på Slate.com påpekar.
Apples katt- och råtta lek med Google fortsätter. Googles självkörande bil är ännu inte ute på marknaden, men sökjätten fortsätter att försöka förändra regelverk och hittills är bilen godkänd att köras i Kalifornien och Nevada. Googles bil drivs delvis med el och är helt självkörande, medan ryktet säger att Apples bil är helt eldriven, men inte fullt autonom. Tesla har slitit med sina elbilar i över ett decennium, en våg som Apple nu kan rida på. Det är heller ingen nyhet att bolaget tar sig an befintliga produkter och sätter sin egen prägel på dem.
En intressant tanke, som John Brandon på Inc.com skriver om, är att Apple kanske försöker bygga en Iphone-bil. Det vill säga att försöka förhindra olyckor i trafiken som är relaterade till mobilanvändning genom att bygga in ett antal funktioner i bilen, som till exempel att prata med bilen för att diktera mejl och textmeddelanden.
Att Apple hinner få ut en elbil till 2019 känns dock inte troligt, oavsett vilka partners de har. Men konstigare saker har hänt och pengarna finns där.