Hoppa till innehållet

Apples bilplaner - Silicon Valleys sämst bevarade hemlighet?

De flesta nyheterna läcker ut på förhand, särskilt från stora Silicon Valley-bolag som Facebook, Google och Apple. Men det sistnämnda är nog värst och nu har ryktena om att Apple bygger en bil konkretiserats.

Foto: Eric Risberg

(Di Digital / San Francisco) Det finns några saker som alla i Silicon Valley pratar om. Det är ”on demand” i mobilen, där man kan beställa i princip vad man vill med en knapptryckning. Det är robotar. Och det är självkörande och elektriska bilar.

Google har utvecklat självkörande och delvis elektriska bilar under flera år. Tesla säger att dess bilar är klara för att vara självkörande och det bara är regelverk som ska till. Och ett antal tjänster här, som taxitjänsten Uber och biluthyrningstjänsten Getaround, har pratat en hel del om att man förbereder för en autonom bilflotta.

Apple vill inte vara sämre och i vanlig ordning läcker ryktena ut innan bolaget självt har offentliggjort några planer. Ryktet om en Apple-bil har florerat sedan i början av året och har kallats Silicon Valleys sämst bevarade hemlighet. Också för att bolaget har platsannonserat efter personer som kan jobba med bilen.

I går kväll svensk tid konkretiserades planerna i en artikel på Wall Street Journal. Tidningens källor säger att Apple ska lansera en elektrisk, och delvis självkörande, bil redan 2019. Projektet kallas ”Titan” och Apple har nu gett order om att tredubbla personalstyrkan som jobbar med det, från 600 personer till 1 800 personer. Vilket säkert inte är lätt, då bolagen slåss om sådan kompetens här. Apple har redan anställt att antal personer från elbilstillverkaren Tesla som nog känner av konkurrensen.

 

Varför ska Apple, som är en mobil- och mjukvarutillverkare, utveckla bilar?


Men varför ska Apple, som är en mobil- och mjukvarutillverkare, utveckla bilar? Lite konstigt är det. Samtidigt har Apple jobbat länge med hårdvara och mjukvarugränssnitt som används av många, och har även på senare tid tagit sig an batteriutveckling. Bolaget har också lyckats bra med att sälja telefoner till ett högre pris än många andra tillverkare. Dessutom ungefär samma telefon om och om igen, om än med några förändringar varje gång. Dock behöver bilen hålla en högre kvalitet än mobilerna, vilket bland andra Will Oremus på Slate.com påpekar.

Apples katt- och råtta lek med Google fortsätter. Googles självkörande bil är ännu inte ute på marknaden, men sökjätten fortsätter att försöka förändra regelverk och hittills är bilen godkänd att köras i Kalifornien och Nevada. Googles bil drivs delvis med el och är helt självkörande, medan ryktet säger att Apples bil är helt eldriven, men inte fullt autonom. Tesla har slitit med sina elbilar i över ett decennium, en våg som Apple nu kan rida på. Det är heller ingen nyhet att bolaget tar sig an befintliga produkter och sätter sin egen prägel på dem.

En intressant tanke, som John Brandon på Inc.com skriver om, är att Apple kanske försöker bygga en Iphone-bil. Det vill säga att försöka förhindra olyckor i trafiken som är relaterade till mobilanvändning genom att bygga in ett antal funktioner i bilen, som till exempel att prata med bilen för att diktera mejl och textmeddelanden.

Att Apple hinner få ut en elbil till 2019 känns dock inte troligt, oavsett vilka partners de har. Men konstigare saker har hänt och pengarna finns där.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera