Hoppa till innehållet

Trendbrott: Apples Iphone-försäljning saktar in

För första gången sedan Iphone släpptes 2007 saktar försäljningstillväxten ned – och det rejält. Apple slog nytt vinst- och försäljningsrekord under fjärde kvartalet 2015, men missade marknadens förväntningar.

Apples vd Tim Cook.
Apples vd Tim Cook.Foto: TT/Eric Risberg

Apple, ett av världens mest älskade och hatade företag, har slagit nya rekord. Siffrorna för det fjärde kvartalet 2015 visade en vinst på 18,4 miljarder dollar, motsvarande 157 miljarder kronor. Det innebär en liten ökning, med drygt två procent, jämfört med samma period 2014.

Trots nytt rekord är det långt ifrån vinstökningen under förra kvartalet med 31 procent

Omsättningen uppgick till 75,9 miljarder dollar, en ökning med knappt två procent. Det var lägre än Wall Streets förväntningar på 76,6 miljarder dollar.

Under kvällens resultatsamtal refererade Apples vd Tim Cook till att den turbulenta världsekonomin har påverkat bolagets resultat, och hänvisade till stora förändringar i valutakurser.

"Det gör det dyrare för Apple att sälja produkter utomlands", sa Tim Cook.

Iphone-försäljningen slog också rekord under 2015, och har ökat årligen sedan lanseringen 2007. En del tyckare hade förutspått en nedgång under det senaste kvartalet, baserat på rapporter från leverantörer till Apple. De fick alltså fel, men med en liten marginal.

"Situationen i Kina har varit en oro för många investerare. Vi har sett motsatta resultat. Under demberkvartalet gjorde vi, trots det turbulenta läget, vårt bästa kvartal i Kina", sa Tim Cook.

Dock visade dagens siffror den svagaste kvartalsökningen hittills, med bara 0,4 procent jämfört med fjärde kvartalet 2014. Motsvarande siffra året innan var 46 procent upp.

Antal sålda Iphones gick från 74,5 miljoner till 74,8 miljoner. Julhandeln brukar innebära stora ökningar för Apple och kvartalet är ett trendbrott. Apple är beroende av en gynnsam utveckling för Iphone, som står för två tredjedelar av bolagets resultat.

Dagens siffror visade den svagaste kvartalsökningen hittills.

Apple redovisade inga separata försäljningssiffror för produkter som Apple Tv och Apple Watch. De ingår i kategorin "övriga produkter", som ökade med hela 62 procent år till år. Försäljningen av Mac-datorer gick ner från 5,5 miljoner till 5,3 miljoner.

När det gäller Ipads försäljningsutveckling, som liksom för andra tillverkare har varit i en nedåtgående spiral de senaste åren, tappade Apple hela 25 procent. Det trots lanseringen av nya Ipad Pro under kvartalet.

Apple-aktien gick upp under börsdagen, då besked om ett något ökat oljepris kom. Aktiekursen har annars gått stadigt nedåt, med 13 procent sedan förra kvartalet, i spåren av en osäker marknad i Kina och sjunkande oljepris.

Marknaden reagerade på dagens resultat med att Apples aktie gick ner mellan en halv och en procent på eftermarknaden. Efter kvällens resultatsamtal låg kursen på drygt 2,5 procent ner.

Tim Cook sa under samtalet att man förväntar sig att Iphone-försäljningen för första gången kommer att gå ner under pågående kvartal. Och förutspår ett tapp i omsättning, från 58 miljarder dollar till 50-53 miljarder dollar. 

Läs även: Starka siffror väntas från techjättarna - förutom från Twitter

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera