Hoppa till innehållet

"Apples storlek kan krossa Spotify"

Spotify må vara en bättre tjänst, Apple Music är ändå ett hårt slag mot Daniel Eks planer på världsherravälde, skriver Daniel Goldberg.

Daniel Goldberg
Daniel GoldbergFoto: Joey Abrait

Så kom den då till slut, Apples länge beryktade Spotify-utmanare. På scen i Kalifornien presenterade musikchefen Jimmy Iovine Apple Music, en tjänst som bolaget lovar ska “för evigt förändra sättet vi lyssnar på musik”.

Det är stora ord, på bekant Applemanér. Lika bekant var känslan av att det mesta som visades upp var sånt vi sett förr, antingen i Spotify eller i någon av de andra streamingtjänster som redan finns på marknaden.

Apple Music består av tre huvudsakliga delar: Först själva streamingtjänsten, till synes snarlik Spotify både sett till innehåll och funktion. Till det kommer Connect, ett slags socialt nätverk där lyssnare kan ta del av videoklipp, foton, ljudklipp och annat från olika artister de väljer att följa. Det tredje benet är en livesänd radiotjänst, där kända artister ska turas om att ta plats vid skivspelarna.

Tjänsten lanseras i 100 länder, sannolikt även i Sverige, den 30 juni. Som väntat matchade Apple Spotifys prislapp om 10 dollar i månaden, med ett familjepris om 15 dollar för upp till sex personer (det räcker alltså med att vara två för att Apple Music ska vara det billigare alternativet).

Jämte teknikvärldens giganter är Spotify fortfarande en liten fisk i ett väldigt, väldigt stort hav.

Det är väl lika bra att säga det direkt: Ingenting av det som visades upp kändes lika intressant, lika genomtänkt eller lika tekniskt imponerande som de nya funktioner Spotify rullade ut för ett par veckor sedan.

Tyvärr tror jag inte att det kommer spela särskilt stor roll.

För så här är det. Vi svenskar har en tendens att bli hemmablinda när Spotify kommer på tal. Vi överskattar den svenskutvecklade musiktjänsten både sett till storlek och inflytande i världen. Det är kanske inte så konstigt: här på hemmaplan är ju Spotify ett lika givet inslag i mobiltelefonen som webbläsaren och Facebook-appen.

Men ute i den stora världen är situationen en helt annan. Jämte teknikvärldens giganter är Spotify fortfarande en liten fisk i ett väldigt, väldigt stort hav. Av de hundratals miljoner människor som har en Iphone runt om i världen är det en försvinnande liten del som använder, eller ens har provat på, den svenskutvecklade musiktjänsten.

Ett litet räkneexempel: På sju år har Spotify lyckats skrapa ihop i runda slängar 15 miljoner betalande kunder. Apple har sålt nästan femton gånger så många Iphones – på ett år.

På scen i San Francisco var Jimmy Iovine noga med att påpeka att Apple Music-appen kommer vara förinstallerad i alla nya Iphones som lämnar handeln. Med andra ord: Om var tionde person som köper en Iphone också nappar på ett Music-abonnemang så kommer Apple att vara större än Spotify inom tolv månader.

Behövs en extra sockerbit? Apple ger bort tre månader av den nya tjänsten helt gratis. Visst kan Spotify matcha det, men ett priskrig mot världens rikaste och mest lönsamma teknikföretag är knappast vad den finansiellt redan hårt pressade svenska musiktjänsten behöver.

Den bistra sanningen är att det inte spelar någon större roll om Apple Music är en marginellt sämre tjänst än Spotify. Apple är helt enkelt ett så mycket större företag att det liksom inte blir någon match att tala om.

Betyder det att loppet är kört? Absolut inte. En uppsjö streamingtjänster tävlar redan idag om användarnas gunst – franskägda Deezer och Jay Z-ägda Tidal för att nämna två. Ingenting talar emot att musikmarknaden även framöver kommer att vara stor nog för flera konkurrerande plattformar. Rimligt att tro är dessutom att Apples entré får fler att upptäcka tjusningen med strömmad musik, vilket kan gynna även Spotify.

Klart är dock att Daniel Ek och Martin Lorentzon nu kommer få betydligt svårare att förverkliga sina planer på världsherravälde. Och frågan är hur länge Spotifys ägare står ut med bolagets miljardförluster nu när framtidsutsikterna inte alls ser lika ljusa ut.

Läs även: Poddar och video i "nya" Spotify

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera