Så kom den då till slut, Apples länge beryktade Spotify-utmanare. På scen i Kalifornien presenterade musikchefen Jimmy Iovine Apple Music, en tjänst som bolaget lovar ska “för evigt förändra sättet vi lyssnar på musik”.
Det är stora ord, på bekant Applemanér. Lika bekant var känslan av att det mesta som visades upp var sånt vi sett förr, antingen i Spotify eller i någon av de andra streamingtjänster som redan finns på marknaden.
Apple Music består av tre huvudsakliga delar: Först själva streamingtjänsten, till synes snarlik Spotify både sett till innehåll och funktion. Till det kommer Connect, ett slags socialt nätverk där lyssnare kan ta del av videoklipp, foton, ljudklipp och annat från olika artister de väljer att följa. Det tredje benet är en livesänd radiotjänst, där kända artister ska turas om att ta plats vid skivspelarna.
Tjänsten lanseras i 100 länder, sannolikt även i Sverige, den 30 juni. Som väntat matchade Apple Spotifys prislapp om 10 dollar i månaden, med ett familjepris om 15 dollar för upp till sex personer (det räcker alltså med att vara två för att Apple Music ska vara det billigare alternativet).
Jämte teknikvärldens giganter är Spotify fortfarande en liten fisk i ett väldigt, väldigt stort hav.
Det är väl lika bra att säga det direkt: Ingenting av det som visades upp kändes lika intressant, lika genomtänkt eller lika tekniskt imponerande som de nya funktioner Spotify rullade ut för ett par veckor sedan.
Tyvärr tror jag inte att det kommer spela särskilt stor roll.
För så här är det. Vi svenskar har en tendens att bli hemmablinda när Spotify kommer på tal. Vi överskattar den svenskutvecklade musiktjänsten både sett till storlek och inflytande i världen. Det är kanske inte så konstigt: här på hemmaplan är ju Spotify ett lika givet inslag i mobiltelefonen som webbläsaren och Facebook-appen.
Men ute i den stora världen är situationen en helt annan. Jämte teknikvärldens giganter är Spotify fortfarande en liten fisk i ett väldigt, väldigt stort hav. Av de hundratals miljoner människor som har en Iphone runt om i världen är det en försvinnande liten del som använder, eller ens har provat på, den svenskutvecklade musiktjänsten.
Ett litet räkneexempel: På sju år har Spotify lyckats skrapa ihop i runda slängar 15 miljoner betalande kunder. Apple har sålt nästan femton gånger så många Iphones – på ett år.
På scen i San Francisco var Jimmy Iovine noga med att påpeka att Apple Music-appen kommer vara förinstallerad i alla nya Iphones som lämnar handeln. Med andra ord: Om var tionde person som köper en Iphone också nappar på ett Music-abonnemang så kommer Apple att vara större än Spotify inom tolv månader.
Behövs en extra sockerbit? Apple ger bort tre månader av den nya tjänsten helt gratis. Visst kan Spotify matcha det, men ett priskrig mot världens rikaste och mest lönsamma teknikföretag är knappast vad den finansiellt redan hårt pressade svenska musiktjänsten behöver.
Den bistra sanningen är att det inte spelar någon större roll om Apple Music är en marginellt sämre tjänst än Spotify. Apple är helt enkelt ett så mycket större företag att det liksom inte blir någon match att tala om.
Betyder det att loppet är kört? Absolut inte. En uppsjö streamingtjänster tävlar redan idag om användarnas gunst – franskägda Deezer och Jay Z-ägda Tidal för att nämna två. Ingenting talar emot att musikmarknaden även framöver kommer att vara stor nog för flera konkurrerande plattformar. Rimligt att tro är dessutom att Apples entré får fler att upptäcka tjusningen med strömmad musik, vilket kan gynna även Spotify.
Klart är dock att Daniel Ek och Martin Lorentzon nu kommer få betydligt svårare att förverkliga sina planer på världsherravälde. Och frågan är hur länge Spotifys ägare står ut med bolagets miljardförluster nu när framtidsutsikterna inte alls ser lika ljusa ut.