Hoppa till innehållet

Apprl tar in 12 miljoner för att slussa fans till webbutiker

Shoppingplattformen Apprl sammanför bloggare och influencers med webbutiker. Nu tar bolaget in 12 Mkr i ny finansiering från Adlibris vd Johan Kleberg samt Klarna- och Google-veteraner.

Apprls vd Martin Landén och medgrundaren Gustav Gisseldahl.
Apprls vd Martin Landén och medgrundaren Gustav Gisseldahl.

Den svenska e-handeln har vuxit med drygt 15 procent de senaste åren och allt fler har fått upp ögonen för den roll som profilerade bloggare och nätpersonligheter spelar på internet. Där någonstans uppstod Apprls (NTL) affärsidé.

Stockholmsbolaget har utvecklat en plattform som låter kändisar som Sofi Fahrman (NTL) och Isabella Löwengrip (NTL) samt magasin som Elle integrera e-handel på sina sajter.

Vi har en väldigt skalbar modell.

Det kan röra sig om köp-länkar som ligger ovanpå en produkt som förekommer i bild och tar besökaren direkt till butik. Butikerna betalar i sin tur för trafiken som Apprls nätverk drar.

”Vi har valt att jobba med de bästa magasinen, bloggarna och profilerna. Vi har samlat dem och byggt en bra produkt runt det”, säger Apprls vd Martin Landén (NTL).

I fjol omsatte bolaget drygt 600 000 kronor. Den summan överstiger man nu på månadsbasis, enligt Martin Landén. Tillväxttakten per månad är i dagsläget 25 procent.

Nu väntar ytterligare expansion för Apprl som tar in 12 miljoner kronor i en nyemission.

Den befintliga ägaren Jonas Meerits, modeföretaget J. Lindebergs tidigare vd, tillträder därmed som Apprls ordförande. Mats Johansson på Spintop Ventures (NTL), huvudinvesteraren i rundan, tar också plats i styrelsen.

Läs mer: Ikea miljardinvesterar i e-handel

Bland de nya ägarna utmärker sig Klarnas tidigare marknadschef Patric Blixt (NTL), Adlibris (NTL) vd Johan Kleberg, Fredrik Tilander (NTL) och Google-veteranen Magnus Sandberg (NTL).

”Jag investerar gärna i små men vassa teknikbolag. Apprl knyter ihop onlinemedier och e-handel på ett snyggt, transparent och skalbart sätt som ligger rätt i tiden”, säger Magnus Sandberg.

Pengarna ska gå till sex eller sju nyrekryteringar samt expansion utanför Norden, i såväl Europa som andra världsdelar. Exakt vilka vill Martin Landén inte kommentera.

”Vi har en väldigt skalbar modell”, säger han.

De nya pengarna kommer enligt Martin Landén att räcka fram tills dess att bolaget når lönsamhet, men Apprl utesluter inte ytterligare finansieringsrundor framöver.

”Vi har precis passerat break even på månadsbasis och de nya pengarna kommer att ta oss till lönsamhet med nyanställningarna inräknade.”

Läs mer: Splay startar e-handel med Nelly-grundaren


Fotnot: NTL-länkarna i texten går till nordictechlist.com, en databas om bolagen, investerarna och personerna i den nordiska techsektorn.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera