Hoppa till innehållet

April april: Här är techjättarnas aprilskämt 2017

Gårdstomtar som AI-betjänter, Amazons Petlexa som pratar med husdjuren, Netflix livesändningar och Lyfts handske som ska attrahera taxibilar. Det är några av årets aprilskämt från techjättarna.

Techjättarna erbjuder i vanlig ordning nya produkter i samband med 1:a april. Ett exempel är Netflix nya live-tjänst.
Techjättarna erbjuder i vanlig ordning nya produkter i samband med 1:a april. Ett exempel är Netflix nya live-tjänst.Foto: Netflix/ Youtube

Aprilskämt är inget nytt bland techjättarna som varje år spenderar både pengar och tankeverksamhet på att komma på något som slår viralt. Här är ett axplock av årets skämt.

För Amazon med AI-betjänten Alexa, som används bland annat i högtalaren Echo, såg man ett behov för en betjänt som kan prata med husdjuren. Därmed skapades Petlexa.

Även AI-betjänten Google Home, blev basen för en ny produkt – Google Gnome. Vem vill inte ha en gårdstomte som hjälp och sällskap när man är ute på tomten?

Men aprilskämten kan också göras på andras bekostnad. Som Netflix som släpper Netflix Live, med ett litet tjuvnyp mot Facebook live. Netflix Live är en direktsänd show om livets största äventyr med ”bröd som rostas, gräs som växer och hårtorkar som blåser”.

Netflix-konkurrenten Hulu försökte sig också på ett aprilskämt med sin nya tjänst Hu. Istället för att ge tittarna hela serier klipper Hu ner avsnitten till 8 sekunder för att anpassa sig till människans kortare koncentrationsförmåga

Taxitjänsten Lyft, som är Ubers största konkurrent i USA, erbjuder nu en tjänst där man slipper öppna appen för att beställa en taxi. Istället har techbolaget tagit fram en handske som är specialanpassad för att fånga en Lyft. 

Även Paris Hilton är med på aprilskämts-trenden. Hennes nya institut för att minska plastförorening med vattenflaskor har tagit fram ett substitut för bubbelvatten som är 5 000 gånger så återfuktande än vanligt vatten – så kallade nanodroppar. Därmed kan flaskorna vara 5 000 gånger så små.

Även finsk-svenska it-leverantören Tieto har kommit på en miljömedveten lösning dagen till ära. Genom att använda överskottsvärme från datacenterservrar och den senaste tekniken ska Tieto öppna en bastu bredvid sitt center söder om Stockholm. På det viset kan man kombinera en mer uppkopplad värld med det underbara med att sitta med kollegorna och svettas.

Foto: Tieto.

Foto:

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera