XMReality (NTL) har utvecklat ett system som gör det möjligt för tekniker att med hjälp av en mobilkamera eller smarta glasögon bli vägledda av experter på distans. Systemet, som bygger på AR, augmented reality, sparar pengar åt företag som slipper flyga experter till olika ställen i världen. Linköpingsbolaget, som grundades 2007, har flera stora internationella kunder, bland dem Volvo och Bosch.
Bolaget deltog i fjol i Di Digitals pitchtävling Di Startup Tour.
Läs mer: AR-bolaget XMReality väljer bort riskkapital – går till börsen
Nu fyller bolaget på kassan och genomför en företrädesemission där befintliga investerare kliver in med pengar. XMReality vill inte uppge hur mycket pengar bolaget tar in i emissionen men enligt Di Digitals uppgifter tar bolaget in 20 miljoner kronor.
”Det är kapital som vi ska använda till att stärka vår position i marknaden, främst försäljning och marknadsföring”, säger vd:n Johan Castewall.
Di Digital har tidigare rapporterat att XMReality siktar mot börsen. Den noteringsplanen ligger fortfarande fast.
”Vi siktar på att noteras under första halvåret 2017”, säger Johan Castewall.
I samband med noteringen kommer en nyemission som är riktad till allmänheten att genomföras. Redeye är rådgivare till XMReality inför noteringen.
Läs mer: Så mycket omsätter VR
I XMRealitys ägarkrets finns bland annat Linköpingsprofiler, som Amras (NTL) vd Tommy Johansson och Coresonics grundare Christer Svensson.
XMReality får också in en ny styrelseledamot: Jonas Tornerefelt. Han har i nuläget rollen som Manager Customer & Consumer Services Nordic på Electrolux och har tidigare en lång erfarenhet som toppchef inom Toyotas europeiska verksamhet.
”Jag tror personligen han kan tillföra mycket kunskap om hur våra kunder tänker och vad de söker”, säger Johan Castewall om den nya styrelseledamoten.