På senare år har videoklipp blivit betydligt mer synliga i Facebooks nyhetsflöde. Bolaget har dock inte delat med sig av någon särskilt användbar statistik på området – förrän nu.
Tidigare har Facebook bara redovisat antal påbörjade videovisningar. I oktober uppgav bolaget till exempel att man levererade 8 miljarder videovisningar om dagen. Siffran är dock inte särskilt användbar – Facebook räknar nämligen ett videoklipp som "visat" så fort en användare tittat på minst tre sekunder av det.
Men i samband med onsdagens kvartalsrapport framkom att Facebookanvändare totalt lägger 100 miljoner timmar om dagen på att se videoklipp.
Det är en imponerande siffra – och dessutom en som för första gången gör det möjligt att jämföra Facebook med videojätten Youtube på ett meningsfullt vis.
Hur mycket video levererar då Youtube varje dag? I december 2014, alltså för drygt ett år sedan, uppgav New York Times att Youtube-användare tittar på över 300 miljoner timmar video om dagen.
Idag ligger siffran sannolikt kring det dubbla, enligt en uppskattning gjord av Business Insider, alltså ungefär 650 miljoner timmar om dagen.
Det skulle innebära att Facebook levererar nästan en sjättedel så mycket videoinnehåll som världens största videosajt.
Värt att nämna är att Facebook introducerade stöd för rörlig bild direkt i nyhetsflödet så sent som i december 2013, alltså för drygt två år sedan.
Facebooks siffror för det fjärde kvartalet slog marknadens förväntningar och fick aktien att rusa i efterhandeln på börsen.
Det sociala nätverket når idag nära 1,6 miljarder människor världen över varje månad. Tjänsterna Whatsapp, Messenger och Instagram, som alla ägs av Facebook, når 900 miljoner, 800 miljoner respektive 400 miljoner människor varje månad.