Hoppa till innehållet

Är Facebook på väg ikapp Youtube?

För första gången släpper Facebook siffror på hur mycket video dess användare tittar på. Det sociala nätverket närmar sig videojätten Youtube med stormsteg, enligt en uppskattning. 

Foto: Facebook

På senare år har videoklipp blivit betydligt mer synliga i Facebooks nyhetsflöde. Bolaget har dock inte delat med sig av någon särskilt användbar statistik på området – förrän nu. 

Tidigare har Facebook bara redovisat antal påbörjade videovisningar. I oktober uppgav bolaget till exempel att man levererade 8 miljarder videovisningar om dagen.  Siffran är dock inte särskilt användbar – Facebook räknar nämligen ett videoklipp som "visat" så fort en användare tittat på minst tre sekunder av det. 

Men i samband med onsdagens kvartalsrapport framkom att Facebookanvändare totalt lägger 100 miljoner timmar om dagen på att se videoklipp.

Det är en imponerande siffra – och dessutom en som för första gången gör det möjligt att jämföra Facebook med videojätten Youtube på ett meningsfullt vis.

Hur mycket video levererar då Youtube varje dag? I december 2014, alltså för drygt ett år sedan, uppgav New York Times att Youtube-användare tittar på över 300 miljoner timmar video om dagen. 

Idag ligger siffran sannolikt kring det dubbla, enligt en uppskattning gjord av Business Insider, alltså ungefär 650 miljoner timmar om dagen.

Det skulle innebära att Facebook levererar nästan en sjättedel så mycket videoinnehåll som världens största videosajt.

Värt att nämna är att Facebook introducerade stöd för rörlig bild direkt i nyhetsflödet så sent som i december 2013, alltså för drygt två år sedan. 

Facebooks siffror för det fjärde kvartalet slog marknadens förväntningar och fick aktien att rusa i efterhandeln på börsen.

Det sociala nätverket når idag nära 1,6 miljarder människor världen över varje månad. Tjänsterna Whatsapp, Messenger och Instagram, som alla ägs av Facebook, når 900 miljoner, 800 miljoner respektive 400 miljoner människor varje månad. 

Läs även: Toppresultat från Facebook - aktien rusar

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera