Annons
Mat.se är ett av flera bolag som erbjuder hemleverans av matvaror beställda på nätet.

Är mat på nätet bra för miljön? Det ska statliga forskare reda ut. 

Därför lyckas datadrivna säljorganisationer bättre SPONSRAT AV Qlik

Från vänster, Anders Ingårda, Christian Olsson, Fredrik Tedsjö, Kristofer Sandström

De vill lansera ett Uber för svenska krogar

Tom Xiong och Jacob Lovén, som står bakom Di Digitals nya gästpodd den Digitala Draken.

”Lär av Alibaba – innan det är försent”

Finansmannen Sven Hagströmer är styrelseordförande i Creades.

Creades investerar i kassadödare

Missa inget! Sveriges bästa tech-och startupnyheter direkt i mejlen:

Är mat på nätet bra för miljön? Det ska statliga forskare reda ut. 

Mat.se är ett av flera bolag som erbjuder hemleverans av matvaror beställda på nätet.
Mat.se är ett av flera bolag som erbjuder hemleverans av matvaror beställda på nätet. Foto: Mat.se
Hur påverkas miljön när fler väljer att handla sin mat på nätet? Det ska Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) reda ut.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Myndigheten, med ansvar att forska kring infrastruktur, trafik och transporter, har tidigare undersökt bland annat möjligheterna för självkörande bilar att fungera på svenska vägar. 

Nu ska man bland annat se över hur människors resvanor förändras när maten levereras direkt till dörren, och hur e-handel påverkar livsmedelskedjornas distributionslösningar.

Allt fler svenskar hoppar på trenden att beställa matvaror över webben. Som Di Digital tidigare rapporterat ökade omsättningen i sektorn med 40 procent i fjol. Fortfarande görs dock bara 1,5 procent av alla matvaruinköp på nätet. 

"Om vi inte tar bilen för att göra matinköp kan det bidra till att vi tar bilen till annat i stället", säger Malin Henriksson, forskare på VTI i ett pressmeddelande.

Enligt en uppskattning från Trafikverket står svenskarnas inköpsresor för 13 procent av de totala koldioxidutsläppen.VTI har fått 3,5 miljon kronor från Energimyndigheten för forskningsprojektet som ska pågå i två år.

Di Digital kunde nyligen avslöja att matjätten Axfood har långt gångna planer på en egen e-handelssatsning. Det efter att ha förhandlat om att förvärva någon av branschjättarna Linas Matkasse eller Mathem. Även ICA-koncernen har planer på att sjösätta ett eget matkasse-erbjudande. 

Läs även: Axfood laddar för e-handelsoffensiv 

TT / Di Digital

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post