Hoppa till innehållet

AR- och VR-marknaden kan tiofaldigas på fem år

Headsetmarknaden för AR, augmented reality och VR, virtual reality väntas öka med 58 procent årligen och uppgå till 99,4 miljoner enheter år 2021. Det framgår av den senaste kvartalsvisa undersökningen som IDC genomfört.

En kvinna testar ett VR-kit.
En kvinna testar ett VR-kit.Foto: Jessica Gow

I fjol levererades 10,1 miljoner enheter och prognosen handlar alltså om en tiofaldig ökning fram till år 2021.

För företagsanvändare väntas AR och VR kunna höja produktiviteten och för konsumenter väntas det generera både många nya spel och upplevelser som till exempel konserter. Samtidigt kan det ge positiva sociala effekter när man delar erfarenheter på området.

Läs mer: AR-bolag tar in pengar från tunga industriprofiler

På grund av den avancerade hårdvaran inom AR så väntas de flesta enheterna gå på mer än 9 000 kronor (1 000 dollar), säger seniora marknadsanalytikern Jitesh Ubrani på IDC.

”Det gör tekniken mindre tillgänglig för konsumenter i ett initialt skede, även om det troligtvis är det bästa för ekosystemet runt AR som byggs upp eftersom den sociala acceptansen för tekniken fortfarande ligger några år bort”, säger han.

Läs mer: Nu används svensk VR i brittiska skolor

Vad gäller marknadsandelar så utgjorde konsumentsegmentet 79,9 procent och företagssegmentet 20,1 procent i fjol. Fem år fram i tiden väntas konsumentsegmentet utgöra 61,5 procent och företagssegmentet växa till 38,5 procent.

Finwire / Di Digital

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera