Annons
En kvinna testar ett VR-kit.

AR- och VR-marknaden kan tiofaldigas på fem år

Så ska artificiell intelligens göra våra möten mer produktiva SPONSRAT AV Ricoh

Jana Palm, chef för Stugan.

Raw Fury och Coffee Stain sponsar Stugan

Uber Eats Sverigechef Zoltan Fekete. Foto: Uber

Uber Eats efter kritiken: ”Det vi gör är inte konventionellt”

Nya spelkonsolen Nintendo Switch.

Nintendo rusar på spellansering

Missa inget! Sveriges bästa tech-och startupnyheter direkt i mejlen:

AR- och VR-marknaden kan tiofaldigas på fem år

En kvinna testar ett VR-kit.
En kvinna testar ett VR-kit. Foto: Jessica Gow
Headsetmarknaden för AR, augmented reality och VR, virtual reality väntas öka med 58 procent årligen och uppgå till 99,4 miljoner enheter år 2021. Det framgår av den senaste kvartalsvisa undersökningen som IDC genomfört.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

I fjol levererades 10,1 miljoner enheter och prognosen handlar alltså om en tiofaldig ökning fram till år 2021.

För företagsanvändare väntas AR och VR kunna höja produktiviteten och för konsumenter väntas det generera både många nya spel och upplevelser som till exempel konserter. Samtidigt kan det ge positiva sociala effekter när man delar erfarenheter på området.

Läs mer: AR-bolag tar in pengar från tunga industriprofiler

På grund av den avancerade hårdvaran inom AR så väntas de flesta enheterna gå på mer än 9 000 kronor (1 000 dollar), säger seniora marknadsanalytikern Jitesh Ubrani på IDC.

”Det gör tekniken mindre tillgänglig för konsumenter i ett initialt skede, även om det troligtvis är det bästa för ekosystemet runt AR som byggs upp eftersom den sociala acceptansen för tekniken fortfarande ligger några år bort”, säger han.

Läs mer: Nu används svensk VR i brittiska skolor

Vad gäller marknadsandelar så utgjorde konsumentsegmentet 79,9 procent och företagssegmentet 20,1 procent i fjol. Fem år fram i tiden väntas konsumentsegmentet utgöra 61,5 procent och företagssegmentet växa till 38,5 procent.

Finwire / Di Digital

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post