Hoppa till innehållet

”Är problembarnet Twitter värt 30 miljarder dollar?”

I Silicon Valley kan till och med ett krisstämplat bolag vara värt 30 miljarder dollar. Twitter är långt ifrån värdelöst – och denna gången blir det en affär, tror Di Digitals Miriam Olsson Jeffery.

Miriam Olsson Jeffery är Di Digitals korrespondent i Silicon Valley.
Miriam Olsson Jeffery är Di Digitals korrespondent i Silicon Valley.Foto: Jesper Frisk

(Di Digital/Silicon Valley) Jack Dorseys ego är i gungning. En försäljning till Google, Disney eller kanske Microsoft var nog inte vad Twitter-medgrundaren hoppades på när han satt där i gungan och drömde för tio år sedan. Även om det så klart skulle vara en fjäder i hatten för väldigt många.

Myten säger att Jack Dorsey kom på idén till Twitter i en gunga i South Park – en entreprenörstät park i centrala San Francisco. Historien är lite mer komplicerad än så, för de var flera som bidrog – Evan Williams och Biz Stone, samt den mer eller mindre bortglömde medgrundaren Noah Glass.

Faktum är att Twitters befintliga användarbas på drygt 300 miljoner användare i månaden är mycket värd.

Mycket vatten har runnit under broarna sedan dess. Konflikterna mellan grundarna har tidvis ställt till det för bolaget, men användarna har varit mer eller mindre trogna.

Rubrikerna kring Twitters problem med sviktande användartillväxt har inte varit nådiga de senaste åren och bolaget har gång på gång kallats Silicon Valleys problembarn. Tjänsten har brottats med en identitetskris och tröskeln för nya användare att förstå hur den funkar är hög. Men faktum är att Twitters befintliga användarbas på drygt 300 miljoner användare i månaden är mycket värd.

Det vet Google, Microsoft, Disney och de andra intressenterna. Twitters starka koppling till medieinnehåll och bolagets annonsintäkter skulle vara ett attraktivt tillskott i mixen för många av dem.

Ryktena om ett uppköp har vi hört förut, men de senaste dagarna har de intensifierats. Flera medier, som CNBC och Wall Street Journal, har citerat källor ”som har nära anknytning till saken”. I går handlade det om Walt Disney och Microsoft, tidigare har Google och Salesforce varit på tapeten.

Både Disney och Salesforce ska ha hållit preliminära samtal med Twitter, vars styrelse är ute och fiskar. Men hittills är det tidigt i processen och det är svårt att tänka sig att Jack Dorsey vill sälja. Han har kämpat på sedan han tog över vd-rollen igen förra året, men har inte lyckats få bolaget på rätt köl igen. 

Kanske intalar han sig själv att det är dags nu. Men det gäller för honom att smida medan järnet är varmt. Var och varannan dag får jag höra om massflykten bland anställda från Twitter och Jack Dorsey har delat ut en del av sina egna aktier för att att hindra folk att sluta. 

Det är dock inte inte synd om Jack, även om drömmen sprack. Han har en stor potentiell förmögenhet att hämta i ett uppköp och även sitt andra bolag Square att styra vidare med.

Google känns som den mest logiska köparen.

Får jag gissa så kommer Twitter att köpas upp inom det närmaste året. Google känns som den mest logiska köparen, för bolaget har aldrig självt lyckas skapa ett fungerande socialt nätverk, men vet allt om annonsintäkter. Sökjätten har mycket pengar på hand och vill säkert ha revansch efter att man förlorade Linkedin till Microsoft.

Disney är heller inte så svårt att tänka sig som ägare till Twitter. Bolaget har till exempel mediesajten ESPN och sport är stort på Twitter, även om det inte skulle vara bra att låsa in Twitter till ett visst medium. Jack Dorsey sitter också i Disneys styrelse och ser säkerligen synergier mellan bolagen. 

Till syvende och sist handlar det väl om vem som kan hosta upp pengarna. Köpesumman kan bli så mycket som 30 miljarder dollar, skriver Recode. En smått sjuk summa för en idé som Jack Dorsey kom på i en gunga. Eller hur var det nu?

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera