Hoppa till innehållet

Är vi i en ny it-bubbla? Kanske, säger Niklas Zennström

Internetlegendaren Niklas Zennström vill ogärna ta ordet “it-bubbla” i sin mun. Men han medger att många teknikbolag är farligt högt värderade idag. “Det finns risk för en justering nedåt”, säger han när Di Digital möter honom på Brilliant Minds i Stockholm.

Prins Daniel på scen under konferensen Brilliant Minds.
Prins Daniel på scen under konferensen Brilliant Minds.Foto: Daniel Goldberg

Riskkapitalet strömmar in till den glödheta tekniksektorn och bolagsvärderingarna når hela tiden nya rekordnivåer. I Silicon Valley värderas hajpade bolag som Snapchat och Uber nu till hundratals miljarder kronor. Utvecklingen har fått många att resa varningsflagg och dra paralleller till it-kraschen år 2000.

Skype- och Kazaa-grundaren Niklas Zennström är en av världens mest namnkunniga riskkapitalister. Di Digital får en pratstund med honom på den påkostade konferensen Brilliant Minds på Grand Hotel i Stockholm. Syftet med tillställningen, som arrangerats med Spotify-grundaren Daniel Eks välsignelse, är att sätta Stockholm på kartan som “the creative capital of the world”.

Skype- och Kazaa-skaparen Niklas Zennström pratar på konferensen Brilliant Minds i Stockholm. Foto: Bingo Rimér.

I den stora salen bakom oss har popstjärnor som Daniel Adams-Ray och Zara Larsson uppträtt för de influgna riskkapitalisterna och företagsledarna. I morse inledde Prins Daniel med en föreläsning om Sverige med rubriken “where unicorns breed”. Han visade bilder på Youtubestjärnan Pewdiepie och räknade upp svenska startupbolag som Mojang, Klarna, Truecaller och Spotify. Niklas Zennström har satsat pengar i två av dem.

Kändisfotografen Bingo Rimér är på plats för att ta bilder. Biljetterna till eventet kostar 24 000 kronor styck.

Befinner vi oss i en ny it-bubbla? Mannen bakom Skype och Kazaa tvekar länge innan han svarar.

“Om du jämför med 1999 så är vi absolut inte där idag”, säger han till slut.

“Men det är väldigt mycket kapital i sektorn och så har det varit en lång tid. Då finns det självklart risk för en justering nedåt”, fortsätter Niklas Zennström.  

Han betonar samtidigt att den underliggande tillväxten i tekniksektorn är stark. Att jämföra med kraschen vid millennieskiftet blir därför missvisande.

“Det finns enskilda bolag som man kan ha diskussioner om. Men e-handel, digital annonsering och app stores är riktiga industrier idag. Det skapas bestående värden och många bolag skapar stora intäkter. Det finns substans i sektorn, det gjorde det inte 1999”, fortsätter Niklas Zennström.

Det är väldigt mycket kapital i sektorn och så har det varit en lång tid. Då finns det självklart risk för en justering nedåt.

Niklas Zennströms riskkapitalbolag Atomico publicerade nyligen en rapport som slog fast att det aldrig funnits en bättre tid att vara it-entreprenör än nu, särskilt i Europa. En majoritet av de senaste tolv årens miljardbolag inom internetsektorn har skapats på platser utanför Silicon Valley, säger han.  

“Resten av världen växer mycket snabbare än USA idag, det är en viktig trend. Vi ser dessutom att entreprenörer väljer att behålla sina bolag betydligt längre. Jag tycker det är positivt att många väntar med börsnotering.”

Det är däremot på andra platser än Europa som tekniksektorn löper störst risk för överhettning, fortsätter Niklas Zennström.

“I Silicon Valley och i Kina så är priserna på bolagen betydligt högre. Om vi ska prata om en bubbla så är det där vi ska titta, snarare än i Europa.”

Dagen innan Brilliant Minds har Daniel Eks Spotify aviserat en ny finansieringsrunda, den åttonde i ordningen, på totalt 4,5 miljarder kronor. Det ger bolaget, som fortfarande redovisar miljardförluster, en total värdering på drygt 68 miljarder kronor. Knappt ett halvt Snapchat, med andra ord. Eller nästan lika mycket som SSAB och Swedish Match tillsammans.

Läs även: "Vi fokuserar på tillväxt, tillväxt, tillväxt". Daniel Ek i exklusiv intervju

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera