Hoppa till innehållet

Är vi nära en techpokalyps?

Rekordåret 2015 slutade i en rakt nedåtgående kurva. Det nya året har börjat med halverade värderingar och brant sluttande riskkapitalinvesteringar. Men hur illa är det egentligen?

(Di Digital/Silicon Valley)”God jul! Techpokalypsen är slutligen här.”

Så skrev Silicon Valley-journalisten Sarah Lacy i en artikel på Pando Daily i december.

Det har länge snackats om en techbubbla. 2015 var ett rekordår för riskkapitalinvesteringar i USA. Antal så kallade enhörningar, bolag som är värderade till över en miljard dollar, är över 150 stycken

Men under fjärde kvartalet i fjol stupade kurvan rakt nedåt. Antal finansieringsrundor minskade med 12,5 procent, jämfört med perioden innan. Investeringssummorna minskade med 30 procent, enligt siffror från CB Insights.

Läs även: Investeringarna i startups faller kraftigt

Bolag som Dropbox och Snapchat har skrivits ned i värde av fondjätten Fidelity. Betalföretaget Square börsnoterades till en lägre värdering än vid den senaste kapitalrundan och aktien har fortsatt nedåt. År 2015 noterades 28 stycken techbolag i USA, jämfört med 62 året innan, enligt en sammanställning från Dealogic. Det är den lägsta siffran sedan 2009.

I januari har bolag som Foursquare och Jawbone tagit in finansiering på halverade värderingar. Flera techbolag har sparkat personal.

Uttryck som en "korrigering på marknaden", luft som pyser ur en ballong och en "mer hälsosam marknad" används flitigt av techtyckarna. Riskkapitalisternas retorik har samtidigt gått från att främst fokusera på tillväxt till att nu uppmana portföljbolagen att tjäna pengar och vara aktsamma med att bränna kapital.

”Man får skilja på stadier i bolag, hur det ser ut när det är bubbligt eller inte. Det man kan konstatera är att den publika marknaden inte är så övervärderad. Det visar sig tydligt när bolag som Square vid börsintroduktionen fick sänka sin värdering utifrån hur marknaden ser ut”, säger Johan Brenner, partner på Creandum och stationerad i Silicon Valley, till Di Digital.

Johan Brenner är partner på riskkapitalbolaget Creandum och bor i Kalifornien. Foto: Creandum

”Bubbligheten” finns främst i kapitalrundor i senare faser, säger han. Där har det funnits mycket kapital, särskilt i USA.

”Kapital ska sättas in, folk blir medryckta och tittar inte på fundamentala fakta. ”Burn raten” blir lätt för hög, miljontals dollar bränns och som investerare blir man förblindad”, säger Johan Brenner.

Anne Lidgard, Vinnova

Anne Lidgard är Silicon Valley-chef för den svenska innovationsmyndigheten Vinnova. Foto: Miriam Olsson Jeffery.

Di Digital pratar även med Anne Lidgard, Silicon Valley-chef för svenska innovationsmyndigheten Vinnova och stationerad i dalen.

“Många investerare har ju sökt sig till andra marknader där värderingarna är betydligt lägre, som i Europa till exempel”, säger hon.

Det blir svårare att få in tillväxtkapital, men i tidiga finansieringsskeden kommer nedgången inte att märkas.

Johan Brenner på Creandum menar, liksom flera andra, att korrigeringen av värderingar som sker just nu kommer att leda till sundare investeringar. Att bolagen kommer att behöva visa upp bra nyckeltal för att bära sina värderingar. 

”Vi som investerar i tidiga skeden måste vara ännu mer fokuserade på att våra bolag kan leverera return on investment", säger Johan Brenner. 

"Vad som kommer att hända är att det blir svårare att få in tillväxtkapital, men i tidiga finansieringsskeden kommer nedgången inte att märkas”, fortsätter han.

Läs även: Kommentar – nya miljardfonder kan bromsa raset

Dock visar nya siffror från ängelinvesterarnätverket Angellist att även värderingar av bolag i tidiga skeden gick ner under fjärde kvartalet i fjol. Medelvärdet för en startup låg på 4,2 miljoner dollar under perioden i nätverket, det lägsta sedan fem år tillbaka. Jämfört med 4,9 miljoner under två kvartal på året, vilket var det högsta värdet uppmätt på fem år.

Riskkapitalmarknaden är trögrörlig, menar Johan Brenner. Det tar tid att justera flödet och pengarna försvinner inte då de är bundna i fonder. Dock kommer vi att få se betydligt fler halveringar av värderingar i senare skeden, tror han.

Men någon tech-apokalyps vill han inte kalla det. Dit är det en bra bit kvar.

”Det skulle betyda att det inte finns några pengar och startups, men det kommer inte att hända”, säger han.


Lyssna på veckans avsnitt av Digitalpodden Silicon Valley: "Är techpokalypsen här?":

http://embed.acast.com/digitalpodden/digitalpoddensiliconvalley-artechpocalypsenhar-

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i Itunes.


Vad tyckte du om veckans avsnitt? Ge oss gärna feedback! Vi finns på TwitterFacebookoch givetvis även på mejl.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera