Hoppa till innehållet

Årets mediestartup -”Ett Uber för journalistik”

Vinnarna av årets startup på Mediedagarna i Göteborg vill koppla ihop medborgare med mediehus. Om några veckor lanserar de med den första betalande kunden.

Anders Nilsson och Christopher Hedvall är grundare av Newsreps, en plattform för användargenererade nyheter.
Anders Nilsson och Christopher Hedvall är grundare av Newsreps, en plattform för användargenererade nyheter.Foto: Miriam Olsson Jeffery

”Oväntat! Det var tuff konkurrens och absolut helt oväntat”, säger Anders Nilsson, en av grundarna till Newsreps.

Han har precis mottagit priset för årets mediestartup på Mediedagarna, som just nu pågår i Göteborg, tillsammans med medgrundaren Christopher Hedvall. Det är ett nyinstiftat pris som delas ut av Di Digital, Nyheter24, Venture Cup och G-Lab21. 

”Det känns riktigt bra och är en bekräftelse på att människor i branschen bedömer det man gör som betydelsefullt”, säger Anders Nilsson.

Newsreps har skapat en plattform där medborgarjournalistiken och mediehusen kan mötas. Via den kan personer som är på plats där något händer komma med nyhetstips. Och nyhetsmedier kan lägga ut uppdrag lokalt eller internationellt och köpa foton, videoklipp samt text.

Anders Nilsson har haft idén länge och fick med sig Christopher Hedvall på tåget, som tidigare jobbade med startups inom energiteknik.

”Det finns en humanitär tanke bakom Newsreps. Ofta hämtas foton som visar framförallt tråkiga nyheter från Facebook eller Twitter, och personer som har tagit dem får ingen eller dålig ersättning. Vi ville bygga en advekat lösning för det”, säger Anders Nilsson.

”Arcticstartup beskrev Newsreps som ett ”Uber för journalistik”, och även om vi inte kallar oss det själva är det ett enkelt sätt att förklara vad det handlar om”, säger Christopher Hedvall.

I dag har Newsreps en app ute för IOS och Android, där man kan registrera sig för uppdrag och skicka in nyhetstips. Bolaget erbjuder också en så kallad ”white label”-lösning som medieföretag kan integrera i sina egna plattformar på webben och i mobilen. Det senaste året har man genomfört betatester med ett tjugotal bolag och några av dem kommer att lansera en tjänst i slutet av april. 

”Vi har haft med bolag från fyra olika områden, från Skandinavien, USA, Indien och Mellanöstern”, säger Anders Nilsson.

Newsreps tar betalt genom en prenumerationsmodell och priset varierar mellan 200 och 2000 dollar beroende på vilka funktioner man väljer att med. När det sker transaktioner i tjänsten drar bolaget också en avgift på beloppet.

Hittills har verksamheten finansierats med pengar från affärsänglar och Newsreps har i dag nio anställda i Stockholm, Göteborg, Indien och Atlanta i USA. 

Bolaget fick också nyligen en kapitalinjektion från Googles Digital News Initiative med 462 000 kronor.

”Just nu är fokus på att lansera de första kunderna och skapa ett ”proof-of-concept” utifrån det. Sedan kommer vi att söka mer riskkapital”, säger Anders Nilsson.

Newsreps startades 2014 och det är än så länge tidigt i utvecklingen. Nu gäller det att få fler mediebolag med på tåget.

”Jag vet att vi inte är de första som försöker göra detta, men ingen har hittills lanserat ett ramverk som gör att tidningarna kan behålla sina varumärken”, hävdar Anders Nilsson.

Läs mer: De är årets startup inom mediebranschen

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera