Hoppa till innehållet

Artfinder tar in 30 miljoner – har USA som måltavla

Konstsajten Artfinder.com tar in 30–35 Mkr från Wellington Partners, Greylock och en rad affärsänglar. Pengarna ska användas till en snabb expansion i USA.

Hannah Adamaszek, en av Artfinders konstnärer, gör en livemålning.
Hannah Adamaszek, en av Artfinders konstnärer, gör en livemålning.Foto: Liam Keown

Svensk-brittiska Artfinder växer fort och har siktet inställt på att bli värdens största plattform för direktförsäljning av konst på nätet. För närvarande finns närmare 150 000 konstverk listade på sajten. Tillväxten är cirka 10 procent per månad och i år väntas omsättningen överstiga 100 Mkr.

”Vi riktar oss mot folk som tidigare köpt affischer på museum och nu vill ha äkta konst. Mest efterfrågan är det på verk som kostar cirka 6 000 –15 000 kronor, men vi säljer även mycket konst för under 1 000 kronor”, säger Jonas Almgren, vd för Artfinder.

Bolaget var tidigare ett slags Wikipedia för konst och tog 2012 in riskkapital från svenska riskkapitalbolaget Northzone. Men affärsidén spretade och följande år gjorde man en så kallad ”pivot”, ändrade fokus till konstförsäljning, och tog in cirka 45 Mkr i riskkapital till en lägre värdering.

”Northzone fortsatte inte att investera. Men Wellington Partners gick in med nytt kapital, trots den lägre värderingen. De är numera vår största ägare”, säger vd Jonas Almgren som är på blixtvisit i Stockholm.

Läs mer: Blogg: Besök Salvador Dalís konst – inne i tavlan

I dag har Artfinder sin bas i London och merparten av omsättningen sker i Europa.

”Vi håller på att ta in 30–35 Mkr i en ny finansieringsrunda för att finansiera vår USA-expansion. Två tredjedelar kommer från Wellington Partners och några andra befintliga ägare. Men vi hoppas ta in ett par nya ägare också, gärna ägare som kan öppna dörrar i USA”, säger Jonas Almgren.

Jonas Almgren, vd för Artfinder.                                   Foto: Marek Matulka

Artfinder är fortfarande små i USA och kämpar med att få ner kostnaden för att värva nya kunder.

”Stora utförsäljningar går bättre i USA än här. De är mer intresserade av att göra bra investeringar medan många i Europa fokuserar på kulturvärdet”, säger han.

Enligt Jonas Almgren är Artfinder näst störst inom sitt område.

”Vi är näst störst i världen om man jämför med bolag som säljer konst direkt från konstnärer. Det finns ett bolag i Los Angeles som heter Saatchi Art som är större än oss. Men vi växer fortare och räknar med att gå om dem i år”, säger han.

Artfinders befintliga ägare är Wellington Partners, Greylock, privata änglar i Storbritannien, USA och Schweiz samt riskkapitalbolaget Northzone som har kvar en mycket liten ägarandel.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera