Hoppa till innehållet

Åtta av tio styrelsemedlemmar saknar digital kompetens

Digitaliseringen kullkastar bransch efter bransch. Men bara en bråkdel av börsjättarnas styrelsemedlemmar besitter digital kompetens. ”På företagssidan ligger Sverige jättelångt efter”, säger digitaliseringsexperten Sara Öhrvall.

Sara Öhrvall är en av få styrelsemedlemmar med erfarenhet från nollnolltalets digitaliseringsvåg.
Sara Öhrvall är en av få styrelsemedlemmar med erfarenhet från nollnolltalets digitaliseringsvåg.

Endast två av tio styrelseledamöter bland OMXS30-bolagen besitter digital kompetens, visar Di Digitals granskning. Med erfarenheterna av 1990-talets telekomvärld borträknade krymper siffran ytterligare. På den snävare listan kvalar bara 24 av storbolagens 250 ledamöter in.

Åtta storbolag saknar helt digital kompetens i styrelsen.

Bristen på digital kompetens kan få ödesdigra konsekvenser, enligt Sara Öhrvall, styrelseledamot i Investor och krönikör i Di.

”Det är svårt att bedöma vad en ny teknik har för kraft att förändra. Det har funnits allt för många exempel på företag som gång på gång har missbedömt det”, säger hon.

Läs även: SEB i botten bland storbankerna

Åtta av storbolagen saknar helt och hållet ledamöter med digital bakgrund. Det gäller bland andra SEB och Lundin Petroleum samt industri- och byggtrion Alfa Laval, Atlas Copco och Skanska.

”Att styrelsen helt saknar den kompetensen kan bli ett problem. Dels för att styrelsen inte ställer rätt frågor till ledningen, dels för att ledningen inte får gehör för stora investeringar som krävs. Man sätter heller inte fokus på rätt frågor att diskutera”, säger Sara Öhrvall.

Man sätter inte fokus på rätt frågor att diskutera.

Enligt Alfa Lavals kommunikationschef Peter Torstensson är digitaliseringen ”i allra högsta grad närvarande och levande” inom företaget.

”Det gäller såväl hur vi kan effektivisera olika processer inom bolaget, som hur vi ska göra det ännu enklare för våra kunder att köpa, hela vägen från att behovet uppstår hos kunden till att produkten är levererad och är i bruk”, säger han.

Han får medhåll av medicinteknikbolaget Getinge, som även det saknar ledamöter med erfarenhet av en ledande position inom it- eller telekombranschen.

Läs mer: Internetbolagen räddar inte jobben

”Den digitala kompetensen finns huvudsakligen på ledningsnivå och inom respektive affärsområde”, säger Carl Bennet, Getinges ordförande och vd.

Bäst i klassen är Stockholmsbörsens telekom- och teknikbolag och det industriklassade biometribolaget Fingerprint Cards. Liksom Tele 2 kan Fingerprint visa upp fem ledamöter med digital kompetens av totalt sex styrelsemedlemmar.

En handfull av ledamöterna har erfarenhet av att ha drivit på digitaliseringsvågen under nollnolltalet.

Läs mer: Stockholm slukar techninvesteringarna

I år har H&M:s valberedning nominerat Youtubenätverket United Screens vd Stina Honkamaa Bergfors, tidigare Sverigechef på Google. Modejätten har sedan tidigare Skype-grundaren Niklas Zennström i styrelserummet, medan Spotifys medgrundare Martin Lorentzon har suttit i Telia Soneras styrelse sedan 2013.

Oklarhet är absolut inte ett bra tecken.

Samtidigt anser drygt hälften av beslutsfattarna i det svenska näringslivet att det egna företagets digitala strategi är förvirrande och oklar, enligt en undersökning genomförd av japanska Fujitsu som presenterades i januari.

”På företagssidan ligger vi jättelångt efter. Oklarhet är absolut inte ett bra tecken”, säger Sara Öhrvall.

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera