Hoppa till innehållet

Åtta hungriga startupbolag tar plats i Stings nya startfält

Sting gör plats för åtta nya bolag i höstens acceleratorprogram. Förutom mode och hälsa lägger affärsinkubatorn fokus på företagstjänster.

Stings nya startupfält för acceleratorprogrammet hösten 2016.
Stings nya startupfält för acceleratorprogrammet hösten 2016.

Intresset för acceleratprogram för startupbolag behåller sin glöd. Inför höstens Sting Accelerate har över 170 bolag sökt till de åtta tillgängliga platserna.

Hälften av bolagen som i våras tog plats hos Sting (NTL) hade kvinnliga grundare, Denna gång verkar motsvarande röda tråd utgöras av tjänster riktade mot företag.

Deltagarlistan rymmer bland andra krypteringsbolaget Axcrypt (NTL), molntjänstbolaget Musqot (NTL), personuppgiftsbehandlingsbolaget DP Organizer (NTL) och det digitala eventbolaget Simply Events.

”Startfältet är det starkaste på länge, om inte någonsin. Bakom startupbolagen finns flera serieentreprenörer och personer med mångårig relevant branscherfarenhet från företag som Izettle, Viaplay och Bauer Media”, säger Peo Nilsson, programansvarig affärscoach för Sting Accelerate.

Läs även: Hälften kvinnor i Stings nya startup-fält

Bolagen som tar plats i inkubatorn, får en investering på 300 000 kronor av affärsänglar knutna till riskkapitalbolaget Propel Capital III. Bland investerarna finns välkända namn som Ludvig Linge (NTLoch Magnus Bergman, som bland annat var en tidig investerare i telefonboksappen Truecaller (NTL).

Förutom kapital får de åtta bolagen även vägledning av affärsänglarna knutna till fonden och kontorsplats i startuphubben SUP46:s nya lokaler i centrala Stockholm.


Höstens åtta bolag som antagits till Stings acceleratorprogram:

All Insights

Mediebevakning av världens talade medier. Med framstående maskininlärningsteknik ska varumärken förstå sin närvaro i podcasts, Youtube, radio och TV.

AxCrypt
AxCrypt krypteringslösning erbjuder säker hantering av filer. Tjänsten har laddats ned över 20 miljoner gånger sedan starten 2001 och blev nyligen redaktörernas val för kryptering av PC Magazine.

Blue Call
Ett e-hälsobolag med fokus på psykisk ohälsa. Erbjuder genom sin app ett enkelt och anonymt samtalsstöd till personer i behov.

DPOrganizer
DPOrganizer erbjuder en företagstjänst med inriktning på personuppgiftsbehandling. Teamet bakom bolaget kommer från bland annat Izettle, Viaplay/MTGx och Bauer Media.

Drool
Drool är en nischad shoppingapplikation för mode och accessoarer. Bolaget sammankopplar fabriker och grossister i Asien med konsumenter i västvärlden.

Musqot
En molntjänst inom MPM - Marketing Performance Management. Bolaget vänder sig till marknadsavdelningar som vill höja effekten av sina marknadsaktiviteter. Musqot har kunder i Nordeuropa, USA och Kanada.

Simply Events
Eventbolaget Simply Events plattform erbjuder pålitliga och mångsidiga verktyg för att hantera alla processer, från biljettförsäljning till uppföljning och analys.

TPH Marketplace – The Pasta Haters
TPH Marketsplace har som mål att bli en e-handelssajt för hållbar handel. Bolagets första app ”The Pasta Haters” kopplar ihop kunder med second hand-butiker, varumärken och vintagebutiker med inriktning på hållbaret.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera