Intresset för acceleratprogram för startupbolag behåller sin glöd. Inför höstens Sting Accelerate har över 170 bolag sökt till de åtta tillgängliga platserna.
Hälften av bolagen som i våras tog plats hos Sting (NTL) hade kvinnliga grundare, Denna gång verkar motsvarande röda tråd utgöras av tjänster riktade mot företag.
Deltagarlistan rymmer bland andra krypteringsbolaget Axcrypt (NTL), molntjänstbolaget Musqot (NTL), personuppgiftsbehandlingsbolaget DP Organizer (NTL) och det digitala eventbolaget Simply Events.
”Startfältet är det starkaste på länge, om inte någonsin. Bakom startupbolagen finns flera serieentreprenörer och personer med mångårig relevant branscherfarenhet från företag som Izettle, Viaplay och Bauer Media”, säger Peo Nilsson, programansvarig affärscoach för Sting Accelerate.
Läs även: Hälften kvinnor i Stings nya startup-fält
Bolagen som tar plats i inkubatorn, får en investering på 300 000 kronor av affärsänglar knutna till riskkapitalbolaget Propel Capital III. Bland investerarna finns välkända namn som Ludvig Linge (NTL) och Magnus Bergman, som bland annat var en tidig investerare i telefonboksappen Truecaller (NTL).
Förutom kapital får de åtta bolagen även vägledning av affärsänglarna knutna till fonden och kontorsplats i startuphubben SUP46:s nya lokaler i centrala Stockholm.
Höstens åtta bolag som antagits till Stings acceleratorprogram:
Mediebevakning av världens talade medier. Med framstående maskininlärningsteknik ska varumärken förstå sin närvaro i podcasts, Youtube, radio och TV.
AxCrypt
AxCrypt krypteringslösning erbjuder säker hantering av filer. Tjänsten har laddats ned över 20 miljoner gånger sedan starten 2001 och blev nyligen redaktörernas val för kryptering av PC Magazine.
Blue Call
Ett e-hälsobolag med fokus på psykisk ohälsa. Erbjuder genom sin app ett enkelt och anonymt samtalsstöd till personer i behov.
DPOrganizer
DPOrganizer erbjuder en företagstjänst med inriktning på personuppgiftsbehandling. Teamet bakom bolaget kommer från bland annat Izettle, Viaplay/MTGx och Bauer Media.
Drool
Drool är en nischad shoppingapplikation för mode och accessoarer. Bolaget sammankopplar fabriker och grossister i Asien med konsumenter i västvärlden.
Musqot
En molntjänst inom MPM - Marketing Performance Management. Bolaget vänder sig till marknadsavdelningar som vill höja effekten av sina marknadsaktiviteter. Musqot har kunder i Nordeuropa, USA och Kanada.
Simply Events
Eventbolaget Simply Events plattform erbjuder pålitliga och mångsidiga verktyg för att hantera alla processer, från biljettförsäljning till uppföljning och analys.
TPH Marketplace – The Pasta Haters
TPH Marketsplace har som mål att bli en e-handelssajt för hållbar handel. Bolagets första app ”The Pasta Haters” kopplar ihop kunder med second hand-butiker, varumärken och vintagebutiker med inriktning på hållbaret.