Hoppa till innehållet

Avanza får ny vd: Boost för bolån?

Rikard Josefson lämnar Länsförsäkringar för att bli ny vd för Avanza. Hans erfarenheter inom digitala tjänster och bolån lyfts upp som speciellt viktiga för nätmäklaren.

Rikard Josefson lämnar vd-posten på Länsförsäkringar för Avanza.
Rikard Josefson lämnar vd-posten på Länsförsäkringar för Avanza.Foto: Jonatan Bylars.

Nätmäklaren Avanza Bank har rekryterat Rikard Josefson till ny vd och han kommer att tillträda tjänsten inom sex månader. Fram tills dess stannar Johan Prom kvar som vd.

Rikard Josefson är sedan sex år tillbaka vd för Länsförsäkringar Bank där han bland annat har utvecklat bankens mobiltjänster, bolån och sparrobot. De här erfarenheterna är något som specifikt lyfts fram i Avanzas pressmeddelande. 

”Jag tror Avanza måste fortsätta utvecklas i samklang med kunderna så att man håller hög kundnöjdhet. Min allmänna tro om branschen så är digitala vägledningar, robotrådgivning och hjälp med allokering av sitt sparande framtiden. Där har vi bara sett början på en gigantisk förändring i marknaden”, säger Rikard Josefson. 

Men trots att Avanza även lyfter upp Rikard Josefson erfarenhet att utveckla bolån hos Länsförsäkringar ser han inte det som en direkt fingervisning att det är ett område som Avanza kommer att utvecklas specifikt inom. 

”Precis som andra bolag måste Avanza fundera på vad som ingår i en bra kundupplevelse. Finns det produkter och tjänster som är naturliga att addera i Avanzas kunderbjudande? Det är för tidigt för mig att uttala mig om nu men det är naturligtvis en fråga jag kommer att ställa mig”, säger Rikard Josefson.

Sedan i fjol har Avanza sneglat på dörren för bolånemarknaden, både med den tidigare vd:n Johan Prom och även vd:n dessförinnan Martin Tivéus. 

I en intervju med Di Digital i fjol sa Avanzas dåvarande vd Martin Tivéus att Avanza skulle kunna bli en seriös konkurrent till storbankerna på bolånemarknaden.

”Över de kommande åren skulle det kunna bli så. Jag tycker inte att vi är där ännu. Hanteringen av bolån skalar inte riktigt. Bolåneprocessen behöver digitaliseras en vända till och bli mindre manuell för att det ska fungera. Men jag är övertygad om att det kommer att hända de kommande åren. Kombinationen av digitaliseringen och att bankerna trycker upp bolånemarginalerna öppnar upp för konkurrens”, sa han då.

Läs även: Intervju: Avanzas vd Martin Tivéus om framtiden för fintech 

Och bara för ett par månader sedan, i mars 2017, påbörjade Avanza ett samarbete med startupbolaget Stabelo 2 för att distribuera bolån till en bredare kundgrupp. 

”Vi har som ambition att ständigt utmana finansmarknaden till spararnas och våra kunders fördel, genom att verka för ett billigare, bättre och enklare erbjudande. Vi är fortfarande i inledningsfasen av samarbetet med Stabelo och kan ännu inte säga när vi kan ha ett färdigt erbjudande”, sade Avanzas vd Johan Prom i ett uttalande då.

Läs även: Avanza satsar på bolån ihop med hemlig startup 

Även om Avanzas tillträdande vd ännu inte kan säga något om hur Avanza kommer att utveckla ett erbjudande kring bolån så talar Rikard Josefsons erfarenheter från Länsförsäkringar att ett sådant erbjudande inte är omöjligt.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera