Hoppa till innehållet

Avito-ägare bygger Mellanösterns Hemnet

Det svenska investmentbolaget Vostok New Ventures trotsar oljeras och politisk oro. Nu investerar de 170 miljoner i mellanösterns bostadssajt Propertyfinder. ”Man gör de bästa affärerna när ingen annan är på plats”, säger Per Brilioth, vd för Vostok New Ventures.  

Per Brilioth, vd för Vostok New Ventures.
Per Brilioth, vd för Vostok New Ventures.Foto: TT

Investmentbolaget Vostok New Ventures är mest kända som delägare i den ryska Blocketkopian Avito. När en stor del av ägarna, med Kinnevik i spetsen, sålde sina innehav i Avito i fjol behöll Vostok sina aktier. Det börsnoterade bolaget har därför idag en portfölj av internetbolag med ett totalt värde på cirka 4,2 miljarder kronor.

Läs mer: Kinnevik säljer blocket-kopian Avito

Nu adderar de ytterligare ett bolag till portföljen när de investerar 20 miljoner dollar, motsvarande 170 miljoner kronor, för 10 procent av aktierna i bostadssajten Propertyfinder.

”Propertyfinder är bostadssajten i Mellanöstern men de har sin huvudsakliga marknad i Dubai där marknaden är mer mogen. Många andra städer i regionen har ännu inte nått den mognadsgrad som vi är vana vid här hemma när det gäller fastighetsaffärer”, säger Per Brilioth.

Propertyfinder är grundat av Michael Lahyani som även driver investmentbolaget Merro ihop med Kinnevik-veteranen Henrik Persson och Blockets tidigare vd Pierre Siri. I och med att Vostok New Ventures också är investerare i Merro blir bolaget nu delägare i Propertyfinder från två håll.

Läs mer: Vostok New Ventures nobbade Naspers Avito-bud

Propertyfinder blir Vostok New Ventures fjärde största innehav efter Avito, uber-konkurrenten Gett och samåkningstjänsten BlaBlaCar. De senaste åren har Vostok riktat in sig särskilt på Mellanöstern och håller på att bygga upp en portfölj av olika internet-marknadsplatser i regionen.

Vi tog ett beslut att vi ska investera i Avito-liknande bolag. När vi gjorde det var det också naturligt att titta söderut mot Mellanöstern.

”Vi tog ett beslut att vi ska investera i Avito-liknande bolag. När vi gjorde det var det också naturligt att titta söderut mot Mellanöstern. Regionen från Pakistan till Egypten passar vårt sätt att investera. Vi tar gärna lite högre riskpremie”, säger Per Brilioth.

 Utvecklingen i Mellanöstern är allt annat än stabil för tillfället men Per Brilioth ser det som ett bra läge att investera.

”Det är en oljetung region, så både oljeprisets nedgång och de oroligheter som är där har hämmat den ekonomiska utvecklingen och investeringsintresset. Just därför är det en superspännande tidpunkt att gå in i Mellanöstern. Man gör de bästa affärerna när ingen annan är på plats”, säger Per Brilioth.

Läs mer: Avito-grundare satsar i iransk blocket-kopia

Eftersom instabiliteten i regionen skrämmer bort många investerare kan Vostok agera relativt ostört. Sydafrikanska Naspers är ett av få bolag som vågar investera i de oroliga marknaderna, vilket Vostok försöker utnyttja.

”Indien är till exempel ett intressant land men där är det så många som investerar nu. Då tar vi hellre en högre risk i Pakistan som just nu håller på att bygga ut 3g-nät och befinner sig där Indien var för kanske fem år sedan”, säger Per Brilioth. 

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera