Hoppa till innehållet

Avito-grundarna har investerat i startup som minskar matsvinn

Ibland går miljöhänsyn och ekonomi hand i hand. Göteborgsföretaget Whywaste tar betalt för att minska dagligvaruhandelns matsvinn. Sedan i höstas har de namnkunniga investerare med på tåget. 

Whywaste grundades av Kristoffer Hagstedt, Martin Grådal och Sebastian Höglin Thordén. Ica i Landvetter var den första kunden. Sedan dess har ett antal Ica-butiker köpt systemet, men även butiker inom Coop, Bergendahlskoncernen och den mindre kedjan Östenssons.
Whywaste grundades av Kristoffer Hagstedt, Martin Grådal och Sebastian Höglin Thordén. Ica i Landvetter var den första kunden. Sedan dess har ett antal Ica-butiker köpt systemet, men även butiker inom Coop, Bergendahlskoncernen och den mindre kedjan Östenssons.Foto: Cicci Jonson

Det finns många anledningar till att mat slängs i stället för att hamna på någons tallrik. 

"En stor anledning är att maten hinner bli gammal innan den säljs", säger en av Whywastes tre grundare, Kristoffer Hagstedt.

Whywaste har tagit fram ett system som hjälper butiker att identifiera produkter som riskerar att gå ut. 

"Då får de i som arbetar i butikerna möjlighet att prissänka, tillaga eller skänka bort maten så att den inte hamnar i soptunnan", säger han.  

"Vi enades kring drivkraften att minska matsvinnet. Vi har lite olika ingångsvärden, men ville alla göra något åt det här", säger medgrundaren Martin Grådal.

För oss var det viktigt att hitta investerare som vid sidan av kapital kunde bidra med kompetens.

Grundarna äger fortfarande en majoritet av bolaget, men har sedan i höstas fått in delägare i form av Avitogrundarna, Filip Engelbert och Jonas Norlander, Phoneragrundaren Henric Wiklund samt Fabian Hielte, vd för Ernström & Co. 

Filip Engelbert och Jonas Norlander har även investerat i appen Karma, som även den har som mål att minska andelen mat som kastas.

Lyssna: Digitalpodden möter Jonas Nordlander, Avito

"Intresset var stort bland butikerna och det var dags att accelerera. För oss var det viktigt att hitta investerare som vid sidan av kapital kunde bidra med kompetens och dessutom delade vår målbild att göra något åt matsvinnet", säger Kristoffer Hagstedt.

Verksamheten har varit i gång i ett och ett halvt år. 

"Nu har vi ungefär 80 installationer", säger Sebastian Höglin Thordén.

Betalningen sker i abonnemangsform.

På ett par års sikt räknar de med att kunna minska matsvinnet med 60 till 70 procent.

På ett par års sikt räknar de med att kunna minska matsvinnet med 60 till 70 procent i livsmedelsbutikerna. Hittills har flera butiker lyckats minska svinnet med över 20 procent.

Företagets system ersätter en manuell process med en datadriven. Det gör att personalen inte behöver kontrollera lika många varor lika ofta, utan får rekommendationer från systemet om var riskerna finns. 

Fler andra aktörer ha också tagit fasta på att matsvinn är ett stort problem, däribland Karma, Allwin samt Matmissionen. 

"De företagen ser vi snarare som tänkbara samarbetspartners. De har riktat in sig på en annan del i kedjan", säger Martin Grådal.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera