Hoppa till innehållet

Avito-grundarna har investerat i startup som minskar matsvinn

Ibland går miljöhänsyn och ekonomi hand i hand. Göteborgsföretaget Whywaste tar betalt för att minska dagligvaruhandelns matsvinn. Sedan i höstas har de namnkunniga investerare med på tåget. 

Whywaste grundades av Kristoffer Hagstedt, Martin Grådal och Sebastian Höglin Thordén. Ica i Landvetter var den första kunden. Sedan dess har ett antal Ica-butiker köpt systemet, men även butiker inom Coop, Bergendahlskoncernen och den mindre kedjan Östenssons.
Whywaste grundades av Kristoffer Hagstedt, Martin Grådal och Sebastian Höglin Thordén. Ica i Landvetter var den första kunden. Sedan dess har ett antal Ica-butiker köpt systemet, men även butiker inom Coop, Bergendahlskoncernen och den mindre kedjan Östenssons.Foto: Cicci Jonson

Det finns många anledningar till att mat slängs i stället för att hamna på någons tallrik. 

"En stor anledning är att maten hinner bli gammal innan den säljs", säger en av Whywastes tre grundare, Kristoffer Hagstedt.

Whywaste har tagit fram ett system som hjälper butiker att identifiera produkter som riskerar att gå ut. 

"Då får de i som arbetar i butikerna möjlighet att prissänka, tillaga eller skänka bort maten så att den inte hamnar i soptunnan", säger han.  

"Vi enades kring drivkraften att minska matsvinnet. Vi har lite olika ingångsvärden, men ville alla göra något åt det här", säger medgrundaren Martin Grådal.

För oss var det viktigt att hitta investerare som vid sidan av kapital kunde bidra med kompetens.

Grundarna äger fortfarande en majoritet av bolaget, men har sedan i höstas fått in delägare i form av Avitogrundarna, Filip Engelbert och Jonas Norlander, Phoneragrundaren Henric Wiklund samt Fabian Hielte, vd för Ernström & Co. 

Filip Engelbert och Jonas Norlander har även investerat i appen Karma, som även den har som mål att minska andelen mat som kastas.

Lyssna: Digitalpodden möter Jonas Nordlander, Avito

"Intresset var stort bland butikerna och det var dags att accelerera. För oss var det viktigt att hitta investerare som vid sidan av kapital kunde bidra med kompetens och dessutom delade vår målbild att göra något åt matsvinnet", säger Kristoffer Hagstedt.

Verksamheten har varit i gång i ett och ett halvt år. 

"Nu har vi ungefär 80 installationer", säger Sebastian Höglin Thordén.

Betalningen sker i abonnemangsform.

På ett par års sikt räknar de med att kunna minska matsvinnet med 60 till 70 procent.

På ett par års sikt räknar de med att kunna minska matsvinnet med 60 till 70 procent i livsmedelsbutikerna. Hittills har flera butiker lyckats minska svinnet med över 20 procent.

Företagets system ersätter en manuell process med en datadriven. Det gör att personalen inte behöver kontrollera lika många varor lika ofta, utan får rekommendationer från systemet om var riskerna finns. 

Fler andra aktörer ha också tagit fasta på att matsvinn är ett stort problem, däribland Karma, Allwin samt Matmissionen. 

"De företagen ser vi snarare som tänkbara samarbetspartners. De har riktat in sig på en annan del i kedjan", säger Martin Grådal.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera