Det finns många anledningar till att mat slängs i stället för att hamna på någons tallrik.
"En stor anledning är att maten hinner bli gammal innan den säljs", säger en av Whywastes tre grundare, Kristoffer Hagstedt.
Whywaste har tagit fram ett system som hjälper butiker att identifiera produkter som riskerar att gå ut.
"Då får de i som arbetar i butikerna möjlighet att prissänka, tillaga eller skänka bort maten så att den inte hamnar i soptunnan", säger han.
"Vi enades kring drivkraften att minska matsvinnet. Vi har lite olika ingångsvärden, men ville alla göra något åt det här", säger medgrundaren Martin Grådal.
För oss var det viktigt att hitta investerare som vid sidan av kapital kunde bidra med kompetens.
Grundarna äger fortfarande en majoritet av bolaget, men har sedan i höstas fått in delägare i form av Avitogrundarna, Filip Engelbert och Jonas Norlander, Phoneragrundaren Henric Wiklund samt Fabian Hielte, vd för Ernström & Co.
Filip Engelbert och Jonas Norlander har även investerat i appen Karma, som även den har som mål att minska andelen mat som kastas.
Lyssna: Digitalpodden möter Jonas Nordlander, Avito
"Intresset var stort bland butikerna och det var dags att accelerera. För oss var det viktigt att hitta investerare som vid sidan av kapital kunde bidra med kompetens och dessutom delade vår målbild att göra något åt matsvinnet", säger Kristoffer Hagstedt.
Verksamheten har varit i gång i ett och ett halvt år.
"Nu har vi ungefär 80 installationer", säger Sebastian Höglin Thordén.
Betalningen sker i abonnemangsform.
På ett par års sikt räknar de med att kunna minska matsvinnet med 60 till 70 procent.
På ett par års sikt räknar de med att kunna minska matsvinnet med 60 till 70 procent i livsmedelsbutikerna. Hittills har flera butiker lyckats minska svinnet med över 20 procent.
Företagets system ersätter en manuell process med en datadriven. Det gör att personalen inte behöver kontrollera lika många varor lika ofta, utan får rekommendationer från systemet om var riskerna finns.
Fler andra aktörer ha också tagit fasta på att matsvinn är ett stort problem, däribland Karma, Allwin samt Matmissionen.
"De företagen ser vi snarare som tänkbara samarbetspartners. De har riktat in sig på en annan del i kedjan", säger Martin Grådal.