Under senhösten 2015 fick vännerna och it-entreprenörerna Anders Lövbrand, Tim Bjelkstam (NTL), David Höök och Fredric Rylander en idé om att lansera en handelstjänst som kapitaliserar på varor som människor ”vill bli av med”.
Resultatet blev appen Tiptapp (NTL).
”Primärt vill vi inte tjäna pengar på det som är dyrt eller går att prismaxa, som andra marknadsplatser som Blocket, Ebay eller Tradera gör. I stället ska vi ta tillvara på det som har ett ringa eller negativt värde. Vi tror att det alltid finns någon som ser ett värde i det du vill bli av med”, säger medgrundaren Anders Lövbrand.
Sedan starten i våras har appen laddats ner omkring 20 000 gånger. Och i dagsläget har Tiptapp ett par tusen aktiva användare. Nu har man även en rad namnkunniga delägare.
Filip Engelbert blev lyrisk över hur effektivt det var
I somras tog bolaget in 10 miljoner kronor i en första såddrunda. Bland investerarna finns Avito-grundarna Jonas Nordlander (NTL) och Filip Engelbert (NTL), liksom den tidigare Blocket-vd:n Pierre Siri (NTL) genom investmentbolaget Merro. Även Ashley Heppenstall (NTL), Lundin Petroleums tidigare vd, och tech-investeraren Per Brillioth (NTL), vd för Vostok New Ventures (NTL), medverkade i rundan.
Grupperingen är snarlik den som stod bakom sommarens investering i Lendify på totalt 70 Mkr.
Avito-grundaren Filip Engelbert fick upp ögonen för Tiptapp när han behövde göra sig av med skräp på Lidingö utanför Stockholm.
”Filip Engelbert sprang på Tiptapp på en rekommendation, och blev lyrisk över hur effektivt det var när de behövde bli av med byggskräp och hörde av sig till grundarna”, säger Jonas Nordlander.
Läs även: Avito-grundaren talar ut om dusterna med Kinnevik
I appen kan användaren välja mellan tre sätt att bli av med något: att betala för att få varan bortfraktad, att skänka bort den, eller att försöka få den såld. Varan i fråga kan vara allt från en trasig cykel till en säck med löv, menar Anders Lövbrand. Betalningen sker samtidigt via appen, där bolaget tar 10 procent av priset som sin ersättning.
De 10 miljoner kronor som bolaget sammanlagt fick in efter investeringsrundan ska därför spenderas på klassisk marknadsföring, men också förbereda en reell expansion till fler städer i Sverige och andra marknader i Europa.
”Vi tittar på marknader som ligger oss kulturellt nära. Där människor har liknande ambitioner som svenskar och vill ha ordning och reda hemma. Vår tjänst är perfekt i storstäder där folk ofta bor trångt och saknar bil.”
Han nämner bland annat Storbritannien, Schweiz, Belgien och de nordiska länderna som attraktiva alternativ.
Läs även: Avito-grundarna med när Lendify tar in 70 Mkr
Men en eventuell etablering i Ryssland – som de nya investerarna Jonas Nordlander, Filip Engelbert och Per Brilioth alla har en stark koppling till efter framgångarna med Avito – verkar ligga längre fram i tiden.
”Det skulle kunna vara intressant, men vi har inte lagt något särskilt fokus på Ryssland. Jag tror att vi i det här tidiga skedet kan för lite om landet och tycker att marknaden där är för omfattande och spretig, bland annat när det kommer till språket”, säger Anders Lövbrand.