Privatlånesajten Lendifys (NTL) besked är tydligt. Utlåning via peer-to-peer-modellen, där en teknisk plattform matchar låntagare med investerare som söker avkastning på sina pengar, är inte mer riskfyllt än ett vanligt banklån.
”Nej. Det är det inte”, säger Lendifys operativa chef och medgrundare och Nicholas Sundén-Cullberg.
Vi försöker ta storbankernas kunder.
”Inom spannet blancolån finns det allt från sms-lånebolag till storbankerna. Vi försöker ta storbankernas kunder. Risken på låntagarna vi har är i mångt och mycket den samma”, tillägger han.
Den alternativa lånemarknaden har vuxit kraftigt de senaste åren men problemet har också hopat sig.
Stockholmsnoterade Trustbuddy (NTL), som förmedlade lån mellan privatpersoner, ansökte i höstas om konkurs sedan det framkommit att bolaget hade lånat ut pengar utan sina kunders godkännande.
I USA skenar förlusterna för Lending Club, vars vd och grundare avgick i våras efter att bolaget hade upptäckt oegentligheter kring lånehanteringen.
Bättre går det för Lendify, som i juli godkändes av Finansinspektionen som betalningsinstitut. Under våren radade bolaget upp en rad namnkunniga investerare till sin senaste finansieringsrunda.
Nyligen rapporterade sajten Breakit att Lendify hade tagit in 4 miljoner kronor från Stadium-grundarna Ulf Eklöf och Bo Eklöf.
Egentligen är rundan betydligt större än så. Totalt tar Lendify in 70 miljoner kronor.
De tidigare ägarna, bland dem Resurs Bank-grundarna Hans Westin och Sten Schröder, ställer upp med 20 Mkr i form av tidigare utställda konvertibler.
Nya i ägarkretsen är Avito-grundarna Jonas Nordlander (NTL) och Filip Engelbert (NTL), Per Brilioth (NTL), Lundin-familjens nystartade fond Back In Black Capital, Lundin Petroleum-toppen Ashley Heppenstall och en rad mindre investerare.
Läs mer: Oljemiljoner till svenskt virtual reality-bolag
”Skillnaden mellan bankernas kostnad för kapital och det de får in i ränta är alldeles för stor. Det är det gapet vi försöker minimera”, säger Nicholas Sundén-Cullberg.
Transaktionen värderar det drygt två år gamla Lendify till 210 Mkr.
På företagets plattform kan i dag fler än 1 500 investerare låna ut kapital till kunder som ofta tjänar drygt 30 000 kronor i månaden och bor utanför storstäderna med barn och arbetande partner. Kunder som enligt Lendify betalar igen sina skulder.
”Vi vänder oss till kreditvärdiga låntagare som historiskt sett har väldigt låga kreditförluster”, säger Erika Hallbäck, chef för investerarrelationer på Lendify.
Lendify jämför uppgifterna i en kunds låneansökan med data från UC och gör en egen kalkyl för att se om personen i fråga skulle klara vardagen med lånekostnaderna inräknade.
Vi vänder oss till kreditvärdiga låntagare.
Snittstorleken på ett lån är i dagsläget 100 000 kronor med en ränta på 8,19 procent. Det ger långivaren en avkastning på 6,19 procent eftersom Lendify dels tar en avgift på 1 procent och dels räknar med kreditförluster på totalt 1 procent per år.
Lendify började förmedla lån i augusti 2014 och omsatte under sitt första verksamhetsår 9,2 Mkr med ett förlustresultat på 900 000 kronor.
Det nya kassatillskottet räcker till lönsamhet, uppger bolaget. Planen är att skala upp verksamheten i Sverige och lansera i Norge och Finland under 2017.
De i dag 20 anställda ska bli 35, varav 40 procent ska vara utvecklare som arbetar med att underhålla och utveckla den digitala plattformen.
Läs även: Tio heta bubblare inom fintech
Målet är att i slutet av detta år ha nått drygt 40 Mkr i nya lån per månad, vilket motsvarar omkring 400 nytagna lån. Om fem år vill bolaget ha tagit 5 procent av den nordiska lånemarknaden för kreditvärdiga kunder.
Bolaget uppskattar den lånestocken till 400 miljarder kronor.
Kreditprövningarna ska också förbättras, till exempel genom att analysera sociala medier för att verifiera saker som en låntagares anställning.
”Vår intention är att lägga på fler datakällor framöver så fort vi har tillräcklig volym i vårt system för att dra slutsatser från datan”, säger Nicholas Sundén-Cullberg.