Hoppa till innehållet

Avitos toppchef till Northzone

Christoffer Norman, tidigare operativ chef på den ryska Blocket-kopian Avito, blir investeringsansvarig på riskkapitaljätten Northzone. Han ska bland annat ansvara för investeringar i marknadsplatser.

Christoffer Norman, ny investment manager på Northzone.
Christoffer Norman, ny investment manager på Northzone.

Intresset för marknadsplatser har tagit fart ordentligt sedan Hemnet såldes för 2 miljarder kronor i slutet av 2016. En av köparna, den före detta Kinnevik-investeraren Henrik Persson, var även med när Schibsted sålde sin söktjänst Hitta.se för en dryg månad sedan.

Läs mer: Hemnets ägare: Därför köper jag Hitta.se

Och i förra veckan släpptes bomben. Då blev det känt att Facebooks köp- och säljplattform Marketplace rullas ut i Sverige och 16 andra europeiska marknader de närmaste veckorna. Beskedet fick Blockets norska ägare, mediekoncernen Schibsted, att rasa med så mycket som 8 procent på börsen.

Läs mer: Facebooks Blocket-dödare sänker Schibsted på börsen 

Mitt i denna virvelvind rekryterar riskkapitalbolaget Northzone en toppchef från Avito till rollen som investeringsansvarig. 

”Jag börjar som investment manager och ska jobba nära Hans Otterling. Ambitionen är att bli partner i framtiden och göra samma typ av resa som Jessica Schultz har gjort", säger Christoffer Norman, med hänvisning till Northzones yngsta partner, som tidigare hette Jessica Nilsson. 

I början var Blocket en förebild, men mot slutet tittade vi mer på Rightmove och Autotrader.

Christoffer Norman är 30 år men har ändå hunnit jobba i drygt fem år på den ryska Blocket-kopian Avito med huvudkontor i Moskva. Han var operativ chef under sina sista tre år på bolaget, som idag värderas till cirka 3-4 miljarder dollar.

”Jag var bland annat ansvarig för integreringen av den ryska konkurrenten Slando, en affär som gjorde att vi fick Naspers som delägare. Vidare jobbade jag mycket med övergång till mobilt, samt Avitos vertikalisering med satsningar på bostäder, jobb, bil med mera. I början var Blocket en förebild, men mot slutet tittade vi allt mer på vertikala sajter som Rightmove och Autotrader”, säger han.

Tanken är att Christoffer Norman ska stärka Northzones kompetens inom marknadsplatser. Northzone (NTL) har sålt sin andel i Avito (NTL), men är delägare i exempelvis Letgo och Wallapop, en mobil Blocketliknande tjänst som är stor i Spanien. Vidare har man investerat i många andra marknadsplatser som Fyndiq och Catawiki.

De som nått kritisk massa är svåra att peta från tronen.

”Jag ska jobba med marknadsplatser. Men även med andra bolag som drar nytta av nätverkseffekter och som blir bättre och bättre med ett växande antal användare. Ett exempel ur Northzones portfölj är fiskeappen Fishbrain, ett annat är jobbtjänsten Cornerjob med fokus på Spanien, Frankrike, Italien och Mexiko”, säger Christoffer Norman.

Läs mer: Så går det för Fyndiq - "nätets Ullared" 

Hur ser du på Facebooks lansering av Marketplace? Är de ett hot mot Blocket?

”Jag tror att marknadsplatser är mer stabila än folk tror. Det är svårt att bygga likviditet. Vill man sälja en bil i Stockholm väljer man platsen med flest köpare av bilar i Stockholm. De som nått kritisk massa är svåra att peta från tronen.”

Hur gör man för att utmana aktörer som Blocket?

”Man måste ha en unik startposition. Det har ju Facebook. Och man måste plöja ner mycket tid och pengar. Frågan är om Facebook kommer att fokusera på att utveckla sin tjänst. De kan ta sig in i de lägre prissegmenten, som kläder, men det blir svårare att utmana på andrahandsmarknaden för exempelvis bilar där den verkliga betalningsviljan finns.”

Läs mer: Ajdå, Blocket – snart börjar Facebook Marketplace med bilförsäljning 

Vad ser du för andra trender bland marknadsplatser?

”Det har ju varit mycket konsumentfokus hittills med bolag som Blocket och Hemnet. Jag tror vi får se marknadsplatser växa inom nischade b2b-segment och inom den finansiella sektorn. Det kan exempelvis handla om allt från att handla med överkapacitet av containrar eller att koppla ihop låntagare med långivare. Det finns stora effektiviseringsvinster att göra där.”

Christoffer Norman uppger att han fortfarande är delägare i Avito, men han vill inte säga hur mycket aktier han är god för. 

”Det är mindre än en procent av bolaget, det kan jag säga”, säger han. 


Mer om Facebooks Blocket-dödare i senaste Digitalpodden:

https://embed.acast.com/digitalpodden/28miljardarer-h-m-snyastartup-avito-topptillnorthzone

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl

 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera