Det är via ett nystartat bolag med namnet Hubia som Axfood ger sin in på den heta marknaden för apotek på nätet.
Axfoods ägarandel är 28 procent och de andra delägarna är Novax, som är Axfoodägaren Axel Johnson-gruppens investmentbolag, samt entreprenörerna Kim Persson, Johan Bergenheim och Henrik Patzer.
De två förstnämnda entreprenörerna har varit inne på ett närliggande område tidigare då de var grundare av kontaktlinsbolaget Lenson, som såldes till ett brittiskt bolag för fem år sedan.
”Det är på ett väldigt tidigt stadium men vi börjar rekrytera nu och därför vill vi gå ut med det här och vara tydliga med vart vi är på väg. Det är en helt ny uppstart vilket är spännande med tanke på att vi gör det tillsammans med Novax och bra grundare. För vår del är tanken att över tid kunna erbjuda våra kunder receptbelagda läkemedel”, säger Axfoods vd Klas Balkow.
Vi äger 28 procent
Hur mycket investerar ni?
”Det är något vi håller för oss själva nu. Vi äger 28 procent och det är ingen jätteinvestering i det initiala skedet. Det är i en uppbyggnadsfas”, säger Klas Balkow som menar att det ligger i sakens natur att på sikt ge de egna kedjorna Hemköp och Willys möjlighet att sälja receptbelagda läkemedel över nätet.
Läs mer: Sverige har 14 miljardbolag inom techsektorn – här är hela listan
”Det är en marknad som växer starkt på nätet och för vår del vill vi kunna erbjuda de här produkterna.”
Totalt omsätter den svenska apoteksmarknaden omkring 40 miljarder kronor, med e-handeln som snabbast växande kanal.
Den klara marknadsledaren i Sverige är Apotea, som i våras värderades till 2,4 miljarder kronor i samband med att finansmannen Sven Hagströmers investmentbolag Creades köpte in sig i bolaget. Apotea väntar sig nå en omsättning på 1,4 miljarder kronor i år.
Läs mer: Sven Hagströmer storköper i Apotea
”Apoteksmarknaden är enorm och e-handeln har bara börjat få fäste. Med Axfoods och Novax stöd har vi förutsättningar att bygga ett riktigt bra nätapotek.”, säger Kim Persson som är vd för Hubia.
Hubia, som sannolikt inte blir namnet på nätapoteket när det lanserats, tar därmed upp kampen med Apotea som tagit en stark position i segmentet.