Hoppa till innehållet

Axis-bröderna: "Behövs ett paradigmskifte i skolan"

Allt tyngre investerare hittar till utbildningssektorn. En doldis är bolaget Gullspång invest som med en kassa på miljarder valt ut skolan som ett fokusområde. 

Erik, Magnus och Gustaf Brandberg styr tillsammans Gullspång Invest.
Erik, Magnus och Gustaf Brandberg styr tillsammans Gullspång Invest.

Investmentbolaget Kinnevik är ett av de bolag som meddelat att edtech, digitala utbildningsverktyg, är i fokus för deras framtida investeringar.

Ett annat bolag som visserligen är mindre känt men som kommit längre är Gullspång Invest. Gullspång Invest styrs av familjen Brandberg som tidigare var storägare i kamerabolaget Axis. I och med att Axis köptes av Canon i fjol fick familjen Brandberg loss 3,4 miljarder kronor. Det har gjort att den tidigare ganska småskaliga investeringsverksamheten nu byggts ut.

”Vi har en lång placeringshorisont och har inriktat oss på branscher där vi ser stora utmaningar och stora möjligheter. Vi är alla civilingenjörer och tycker det är roligt med ny teknik”, säger Erik Brandberg som tillsammans med sina bröder Magnus och Gustaf sköter Gullspångs investeringsverksamhet. 

Gullspång har investerat i en rad olika sektorer som bitcoinbolaget KNC Miner, matkasseföretaget Mat.se och havremjölkstillverkaren Oatly. Men ett fokusområde är utbildning där Gullspång hittills investerat i tre bolag: Edqu, Schoolsoft och My Academy.

Alla människor på hela jordklotet har ett behov av att lära sig saker.

”Man brukar säga om Spotify att de har hela världen som marknad eftersom alla lyssnar på musik. Det är samma sak med utbildning, alla människor på hela jordklotet har ett behov av att lära sig saker”, säger Gustaf Brandberg. 

Läs mer: Axismiljardärer investerar i My Academy.

Bolaget Edqu som Gullspång investerat i gör digitala tester som gör att en lärare kan följa elevers utveckling kontinuerligt och se förändringar över tid. Att den typen av teknik kan förändra skolan i grunden är Erik och Gustaf Brandberg övertygade om.

”I dag segmenterar man klasser beroende på var du bor och hur gammal du är, inte efter vad eleverna kan. Med bra mätverktyg skulle man kunna ha en skola där alla började samtidigt och sen lärde sig i sin egen takt”, säger Erik Brandberg.

”Det skolsystem som vi har i dag är byggt i mitten av 1800-talet och anpassat för att tillgodose de stora industrierna med arbetskraft. Det finns ett behov av ett paradigmskifte och nu finns också möjligheten att göra det”, säger Gustaf Brandberg.

Den snabba förändringstakten i yrkeslivet kommer också få marknaden för utbildning att växa tror de.

”Det finns ett tydligt behov av livslångt lärande, att lära och lära om.  De yrken som mina döttrar kommer att ha finns kanske inte ännu”, säger Erik Brandberg.

Läs mer: Startup-bolagen som ska göra skolan bättre

Gullspång Invests investeringar har hittills varit i bolag inriktade främst på den svenska skolan. Detta trots att det inte är där de ser utbildningssektorns riktigt stora möjligheter.

”Den största potentialen finns inom områden som språk. Att lära ut engelska är en uppenbar jättemarknad. Med vi tittar på pris och risk när vi investerar och det är inte superintressant att behöva konkurrera med Google”, säger Gustaf Brandberg.

Investeringarna i den svenska edtech-sektorn är fortfarande blygsamma jämfört med andra branscher som spel eller finans.

”Jag hoppas att det ska ta fart. När det gäller lärande utanför skolan så kommer det hända, men i bolag som riktar sig mot skolan är det mer osäkert”, säger Erik Brandberg.

Läs mer: De 20 mäktigaste investerarna i den svenska internetbranschen

Innehåll från Leksands KnäckebrödAnnons

Klimatmärkt knäckebröd – en investering i framtiden

Leksands Knäckebröd är ett av tre svenska livsmedelsföretag som kan skryta med klimatmärkning på sina förpackningar.

– Det är ett sätt att kommunicera vårt starka fokus på hållbarhet och klimat. Att kartlägga hela produktionskedjan ger oss en fullständig bild av var vi står oss idag och ett bra underlag för framtida förbättringar, säger Peter Joon, företagets vd.

Det finns mycket man kan lära sig genom att läsa det finstilta på en matförpackning. Numera kan man även kan få information om en varas hållbarhet och klimatavtryck. Enbart tre svenska företag har klimatmärkning på sina förpackningar och Leksands Knäckebröd är ett av dem.

– Vi har jobbat hårt med hållbarhetsarbetet under många år. 2021 tog vi steget fullt ut och började klimatmärka vårt knäckebröd.

Leksands Knäckebröd följer brödets påverkan på miljön hela vägen från fält till butik.

– Vi kartlägger hela produktionskedjan i detalj. I beräkningen inkluderas allt från råvaror och jordbruk, tillverkning, energiavfall i produktion och förpackningsmaterial såväl som transporter till butik och konsumentsvinn.

Hållbar produktion under två sekler

Produkterna har ett genomsnittligt klimatavtryck på 0,578 CO2e per kilo.

– Det är kul att äntligen svart på vitt kunna visa hur bra vi är. Detta är en riktigt bra siffra, men vi ska bli ännu bättre, säger Peter Joon, vd och sjätte generationens bagarmästare.

Peter berättar att företaget jobbade med hållbarhet redan på 1950-talet, då hans farfar började återvinna värmen från ugnarna som ett led i att sänka energikostnaderna. Vid närmare eftertanke, menar Peter, har inriktningen mot hållbarhet funnits ända sedan starten på 1800-talet.

– Vi har en gammal ärofull traditionen som vi förvaltar och utvecklar för kommande generationer. Min gammelfarmors mormor Jakobs Karin visste att man måste hushålla med resurserna. Vi fortsätter i samma anda nästan tvåhundra år senare.

Höga krav på råvaror

Peter berättar om alla de åtgärder som gör att Leksands Knäckebröd kan skryta med ett lågt klimatavtryck:

– Vi väljer närodlad råg och hämtar vatten från vår egen källa i Badelundaåsen. Vi byter bilar och frakter till fossilfria alternativ och ska installera solpaneler på bageriets tak. Vi har tagit bort all plast i kassar, muggar och kartongband och återvinner all värme från ugnarna till lokalvärme och varmvatten. Ugnarna värms med grön och lokalproducerad el, främst från Trängslet i Älvdalen.

Förbättringar för kommande generationer

Det är inte dyrare att vara grön, menar Peter Joon.

– Vi måste alltid var konkurrenskraftiga prismässigt. Miljöarbetet och besparing går ofta hand i hand. Att vi tar tillvara all överskottsvärme från ugnarna och använder den för uppvärmningen av lokalerna och allt varmvatten sparar både pengar och energi.

Hållbarhetsarbete kan kommuniceras på två sätt – genom att man slår sig på bröstet eller jobbar med ödmjuk självkritik. Enligt Peter Joon väljer Leksands Knäckebröd det sistnämnda.

– Vi har infört klimatmärkningen för att kunna genomföra framtida förbättringar där de ger bäst resultat. Vi är ett familjeföretag och vi tittar inte på kvartalsekonomi – vi tittar på sekel. Min tid som vd är bara en kort stund och sedan tar någon annan över. Leksands Knäckebröd ska leva i många generationer till, då är det minsta vi kan göra att ha ett fortsatt starkt fokus på hållbarhet och klimat, avslutar Peter.

 

 

Mer från Leksands Knäckebröd

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Leksands Knäckebröd och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera