Hoppa till innehållet

Babyshop köper Qliros Lekmer för 90 miljoner

Qliro säljer barnsajten till Babyshop, som planerar en nyemission på 150 miljoner. Qliros aktie rusar på börsen.

Paret Marcus Tagesson och Linn Tagesson har grundat e-handlaren Babyshop.
Paret Marcus Tagesson och Linn Tagesson har grundat e-handlaren Babyshop.Foto: Press

E-handelsbolaget Qliro (NTL) planerar att sälja dotterbolaget Lekmer till Babyshop (NTL) i en affär värd 90 miljoner kronor på skuldfri basis.

Som villkor för transaktionen är att Babyshop genomför en nyemission på minst 150 miljoner kronor och affären bedöms vara slutförd senast i slutet av det andra kvartalet i år, enligt ett pressmeddelande.

”Försäljningen av Lekmer möjliggör att vi i än större utsträckning kan fokusera på våra kärnområden Marketplace, Fashion samt Financial Services. Dessutom välkomnar vi både Lekmer och Babyshop som samarbetspartners till Qliro Financial Services och CDON Marketplace framöver”, säger Qliros vd Marcus Lindqvist.

Börsen verkade välkomna affären. Efter klockan 13 på tisdagseftermiddagen hade Qliros aktie stigit med 9,1 procent 11,95 kronor. (Följ kursen här.)

Betalningen sker delvis kontant vid affärens slutförande och delvis genom att Qliro ställer ut en säljarrevers till Babyshop om upp till 45 miljoner kronor, som ska betalas i delar fram till 30 april 2018.

Qliro har ägt Lekmer sedan 2010 och dotterbolaget har sedan dess ökat omsättningen från cirka 12 miljoner till 502 miljoner kronor under 2016. Per den 31 mars 2017 värderades aktierna i Lekmer till 26,8 miljoner kronor i Qliros bokföring. Exakt resultateffekt av transaktionen kommer att fastställas när affären slutförs.

”Vårt förvärv av Lekmer visar än en gång att vår strategi, att växa aggresivt genom både förvärv och organisk tillväxt, är rätt väg att gå. Vi kommer att fortsätta stärka vår position med denna strategi och ser fram emot att vara en drivande kraft i konsolideringen av branschen”, säger Marcus Tagesson, grundare av och vd för Babyshop.

I augusti i fjol stod det klart att de avhoppade SCA-cheferna Sverker Martin-Löf och Jan Johansson samt Industrivärdens tidigare vd Anders Nyrén hade blivit delägare i Babyshop. Största ägare i bolaget är Verdane Capital (NTL).

Finwire/Di Digital

NTL-länkarna i texten går till nordictechlist.com, en databas med investerarna, bolagen och entreprenörerna inom den nordiska techsektorn.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera