Hoppa till innehållet

Backing Minds gör ny investering: ”En perfekt e-handelsprodukt”

Riskkapitalbolaget Backing Minds investerar 10 miljoner kronor i hemtestbolaget Dynamic Code. Linköpingsbolaget ska ta in ytterligare 8-10 miljoner genom crowdfundingplattformen Pepins.

Riskkapitalbolaget Backing Minds grundare Sara Wimmercranz (t.v.) och Susanne Najafi.
Riskkapitalbolaget Backing Minds grundare Sara Wimmercranz (t.v.) och Susanne Najafi.Bild: Patrik Olsson

E-hälsa har hamnat i blickfånget när Backing Minds gör sin tredje investering i ett techbolag. Riskkapitalbolaget, med entreprenörerna Sara Wimmercranz och Susanne Najafi i spetsen, har under våren, satsat 10 miljoner kronor på Linköpingsbolaget Dynamic Code, som jobbar med hemtester av allt från laktosintolerans till könssjukdomar.

Backing Minds (NTL) har som mål att hitta startup-investeringarna bortom Stureplan, som andra missar. Bolaget fick stor uppmärksamhet när det i fjol stod klart att man tagit in 100 miljoner kronor i sin första fond, från bland andra H&M:s vd Karl-Johan Persson och Collector Bank-grundaren Lena Apler (NTL).

Vi har träffat otroligt många bolag inom health tech.

”Vi har träffat otroligt många bolag inom health tech. Vården är ju en överbelastad och inte särskilt digital sektor. Vi har valt att letat efter bolag som kan förbättra för individen, avlasta vården, men som även äger hela sin teknologi”, säger Sara Wimmercranz (NTL). 

Dynamic Code använder sig av den senaste DNA-forskningen för att utveckla och tillverka hemtester för en rad olika sjukdomar, såsom könssjukdomar, bakteriell vaginos, laktosintolerans samt tester för kost och livsstil. Testerna förmedlas via post. Målet är att ge patienter svar på ett sätt som är snabbare, säkrare och enklare än i den vanliga vården.

”Dynamic Code är just ett sådant bolag som äger hela sin teknologi. Dom tar fram, tillverkar och tillhandahåller tester och står även för DNA-analysen. De växer med samarbetspartners som Apoteket och Lloyds, digitala vårdbolag som Kry och Min Doktor, samt hälsoappen Lifesum. Och de utvecklar API:er mot deras digitala plattformar”, förklarar Sara Wimmercranz.

Läs mer: Sara Wimmercranz till Stampens styrelse

Båda grundarna har lång erfarenhet inom den konsumentinriktade e-handeln. 

Sara Wimmercranz har suttit i ledningsgruppen för Lensway och därefter var hon med och grundade e-handelsbolaget Footway. Susanne Najafi har grundat fyra bolag, varav tre i techsektorn. Dessa är Clearlii, som säljer kontaktlinser på nätet och i apotek, Lokalii, en marknadsplats för lokala upplevelser, och Unity Beauty Group, idag Eleven, en av Nordens största nätbutiker för smink och hudvård. 

Läs mer: Susanne Najafi bland Sveriges 40 hetaste serieentreprenörer under 40

”Dynamic Code erbjuder en perfekt e-handelsprodukt. Vi trodde det var slut på sådana”, säger Sara Wimmercranz.

Susanne Najafi stämmer in. 

”Ja. Testerna ryms ju i ett vanligt kuvert. Och DNA-teknik är enklare att hantera, rent logistiskt, än blod som måste kylas, vilket är en stark fördel”, säger hon.

Backing Minds-duon ser nu stora möjligheter att utveckla fler tester och expandera Dynamic Codes tjänst globalt. 

Läs mer: Sara Wimmercranz är en av Sveriges 52 mäktigaste tech-investerare

”Man har en unik metod som är skalbar och går att växla upp snabbt. Det är sådant vi ser som intressant på Backing Minds. Bolaget har redan samarbeten i USA och Australien och vi ser stor potential både i Norden och globalt”, säger Susanne Najafi.

Vid sidan av de 10 miljoner kronor man tagit in från Backingminds ska Dynamic Code ta in ytterligare 8-10 miljoner kronor via crowdfundingplattformen Pepins. Erbjudandet börjar gälla under onsdagen den 10 maj. 

Dynamic Code omsatte cirka 16 miljoner kronor 2016. Men expansionstakten är hög. Under 2017 ska man utveckla egna tester för könssjukdomar (4 könssjukdomar i ett test), glutenintolerans, halsfluss och HPV-virus. Innan 2022 planeras ett femtiotal tester finnas på plats, bland annat för flera cancerformer.

Läs mer: DNA-bolaget Dynamic Code tar in 3 miljoner

Dynamic Codes grundare och vd Anne Kihlgren har en bakgrund inom DNA-teknik.

”Vi är oerhört imponerade av Anne Kihlgren. Hon är en visionär i hur man kan använda DNA-teknik för att göra livet lättare för patienter”, säger Susanne Najafi (NTL).

Dynamic Code använder en teknik som enligt egen utsago ger träffsäkerhet på 99,5 procent. Man menar att detta ofta är bättre än de reagenstester och odlingar som fortfarande används i mycket stor utsträckning inom vården.

Fotnot: NTL-länkarna i texten går till Nordic Tech List, en databas med investerarna och bolagen på den nordiska techscenen.

Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt nyhetsbrev:
Foto:

Mer om Dynamic Code i Digitalpodden:

https://embed.acast.com/digitalpodden/spotifyskoprad-fingerprintsusa-kopochbackingminds-perfekta-produkt

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera