Hoppa till innehållet

Bahnhofs vd nöjd – kritiserar ansvarig myndighet

Efter en dom i EU-domstolen står det klart att operatörer inte behöver masslagra kunders trafikuppgifter. Bahnhofs vd Jon Karlung är nöjd – men kritiserar samtidigt den ansvariga myndigheten Post- och telestyrelsen.

 

Bahnhofs vd Jon Karlung är nöjd efter domen.
Bahnhofs vd Jon Karlung är nöjd efter domen.Bild: Claudio Bresciani/TT

Efter en dom från EU-domstolen står det klart att svenska myndigheter inte kan fortsätta att tvinga operatörer att masslagra kunders trafikuppgifter från telefoner och internet.

”Vi är väldigt glada i dag, det här är en seger”, säger Bahnhofs vd Jon Karlung.

Han riktar skarp kritik mot Post- och telestyrelsen (PTS) agerande under tvisten.

Striden mellan PTS och operatörerna har pågått länge. 2014 underkändes EU:s datalagringsdirektiv av EU-domstolen som ansåg att det stred mot de mänskliga rättigheterna.

Läs mer: Anti-piratprojektet Spridningskollen lägger ner

Enligt Jon Karlung kom PTS i en promemoria efter domen fram till slutsatsen att masslagring av kunders trafikuppgifter därmed inte var laglig – men promemorian hemligstämplades och diariefördes inte.

”Jag tvingades anlita en expert på offentlighetsprincipen för att få ut den här promemorian och kunna bevisa att PTS gjorde fel”, säger han.

Jon Karlung uppger att PTS fortsatte att tvinga operatörer att lagra kunders trafikuppgifter efter att dåvarande justitieminister Beatrice Ask (M) beordrat myndigheten att göra så.

”Efter det har de varit en lydig bandhund till regeringen och de intressen som vill ha den här urskillningslösa masslagringen.”

När Bahnhof inte ville sätta igång med lagringen hotades de med böter på fem miljoner kronor.

”Även om vi hade betalat hade de då kunnat komma med nya böter i all oändlighet om vi inte satte igång med datalagringen”, säger Jon Karlung.

Läs mer: Ny myndighet föreslås för digitalisering

Efter det bytte Bahnhof modell och lämnade bara ut uppgifter om det rörde sig om allvarliga brott.

”Då kom PTS med ett nytt föreläggande på fem miljoner kronor och vi tvingades att ändra oss. Men med facit i hand kan vi konstatera att vi och andra hade rätt hela tiden, nu är den här tvisten avgjord på högsta juridiska nivån”, säger han.

Staffan Lindmark, jurist på PTS, anser att myndigheten agerat på ett korrekt sätt.

”Det har hela tiden varit en svår avvägning. Domen som kom från EU-domstolen 2014 var inte helt tydlig med hur den nationella lagstiftningen påverkades. Det fanns skillnader i den svenska regleringen och det dåvarande datalagringsdirektivet från EU”, säger han.

Vad gäller promemorian uppger Staffan Lindmark att den hade varit en del av ett internt idéarbete på PTS.

”Det är alltid så när man arbetar med en fråga internt på en myndighet. Promemorian som han refererar till var en del i det interna arbetet med att bereda vår ståndpunkt”, säger Staffan Lindmark.

Läs mer: Drönarbolagen slipper tillstånd – så ser förslaget ut

Enligt honom togs den fram i ett mycket tidigt skede och innan en utredning på området tillsattes av den förra justitieministern Beatrice Ask.

”Det är normalt förfarande på en myndighet, man prövar olika idéer innan man kommer fram till ett beslut.”

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera