Hoppa till innehållet

Bakslag för Toborrow – kemibolag ansöker om rekonstruktion

Lånetjänsten Toborrow drabbas av ett nytt bakslag, kan Di Digital avslöja. Kemikalietillverkaren Bycosin bommar en betalning till Toborrows kunder på 750 000 kronor.

Sofie Lundström är vd på Toborrow.
Sofie Lundström är vd på Toborrow.Foto: Amanda Lindgren

När kemikalietillverkaren Bycosin inte kunde få lån på banken vände man sig till peer-to-peer-plattformen Toborrow (NTL).

Bycosin bad om 1,5 miljoner kronor och låneförmedlarens kunder visade stort intresse. I juli i fjol tecknades lånet i form av små dellån med en snittränta på 9 procent. Fler än 1 600 kunder visade sig beredda att låna ut pengar till Bycosin.

 

... fullt naturligt att det uppkommer kreditförluster

 

Affären innebar en risk för långivarna, men företagets sämre år såg vid den tiden ut att vara förbi. Under de första fyra månaderna av 2015 hade Bycosin dragit in 30 Mkr men en rörelsevinst på 14 Mkr.

Men i förra veckan ansökte Bycosin om rekonstruktion och bommade därmed den resterande betalningen på 750 000 kronor.

”Toborrow valde att i samråd med sitt juridiska ombud dra tillbaka krediten från Bycosin AB och med omedelbar verkan åberopa de säkerheter som är kopplade till krediten”‚ skriver Toborrow i ett kundmejl som Di Digital har tagit del av.

I fjol omsatte Bycosin 67 Mkr men gick bara med drygt 100 000 kronor i vinst, enligt rekonstruktionsansökan. Bolaget har 56 Mkr i skulder men 32 Mkr i eget kapital, enligt rekonstruktionsansökan. Bolaget har satt en fastighet i Karlstad i pant för att ta lånet hos Toborrow.

Det är nu oklart om de som lånat ut till Bycosin via Toborrow kommer att få tillbaka sina pengar.

”Toborrow är en investeringsprodukt så det är fullt naturligt att det kommer upp kreditförluster. På samma sätt som till exempel banker har kreditförluster”‚ säger Sofie Lundström, Toborrows vd.

”För oss handlar det om att vara transparanta och informera kunder”, säger hon.

Det är andra gången på kort tid som ett av Toborrows företag inte lyckas betala igen sina lån i tid.

Precis som Bikes Toys & Sports Sweden, som samlade in 2 Mkr via Toborrow men försattes i konkurs i april, hade Bycosin fått kreditbetyget ”B”, näst högst på en femgradig skala, av Toborrows leverantörer UC och Creditsafe.

Tidigare hade målerifirman Händige Charlie's missat att betala igen 300 000 kronor. Den summan är dock helt återbetald nu.

Läs mer: Toborrows cykelbolag har gått i konkurs

Sofie Lundström vill inte uppge vilken nivå av kreditförluster som Toborrow har budgeterat för.

”Vi har varit medvetna från början att detta är situationer som kommer att uppstå, försås. Där har vi noggranna utarbetade processer”, säger hon.

Hittills har Toborrow förmedlat 70 lån, varav 20 stycken har löpt ut.

”Än så länge har vi inga bekräftade kreditförlsuter, utan detta är processer som pågår”‚ säger Sofie Lundström.

Toborrow redovisade nyligen förluster på 11 Mkr för 2015 och tvingades under slutet av året och början av 2016 att göra flera nyemissioner för att klara likviditeten. I två fall var bolaget tvunget att ta in pengar till en lägre bolagsvärdering än tidigare.

Läs mer: Ljusning för lånetjänsten Toborrow – tar in 6,5 miljoner

Men nyligen kunde Di Digital rapportera att bolaget hade tagit in 6,5 Mkr till en något högre värdering, 20 Mkr. Då uppgav Toborrows vd Sofie Lundström att bolaget ska ”växa lånevolymen markant under året”.


Läs även: 

”Därför riskerar Toborrow att bli syndabock”

När småsparare förlorar pengar är det alltid någon annans fel. Därför är Toborrow illa ute, skriver Di Digitals Viktor Ström.

Toborrow rear ut aktier – tar in 2 miljoner

Låneförmedlaren Toborrow tar in 2 miljoner kronor. Samtidigt skrivs värderingen på bolaget återigen ner.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera