Hoppa till innehållet

Bambora snor Danske Bank från Nets

Betalbolaget Bambora tecknar avtal med Danske Bank gällande Mobilepay, Danmarks motsvarighet till Swish. Bambora armbågar därmed ut danska Nets, som tidigare ägde samarbetet.

Johan Tjärnberg är vd för Bambora.
Johan Tjärnberg är vd för Bambora.Foto: Oskar Omne

Svenskgrundade Bambora tecknar ett nordiskt avtal med Danske Bank gällande bankens populära betaltjänst Mobilepay. Bambora är idag en medelstor aktör när det gäller kortbetalningar i butik och på nätet.

”Det här avtalet är otroligt stort för ett litet, snabbväxande bolag som oss. Mobilepay omfattar redan nu 50 miljoner transaktioner per år och används av över tre miljoner danskar”, säger Johan Tjärnberg, vd för Bambora.

I likhet med svenska Swish används danska Mobilepay för att skicka pengar mellan mobiltelefoner. En viktig skillnad är att tjänsten ägs av Danske Bank, men även kan användas av kunder som inte har ett konto hos banken.

En annan viktig skillnad är att Mobilepay även kan användas för att handla på nätet. I och med samarbetet med Bambora ska det även gå att använda Mobilepay i butik. Detta genom att kunden lägger mobilen mot Bamboras kortterminaler som är utrustade med både bluetooth och NFC.

Finns det en efterfrågan att integrera Swish så gör vi det utan tvekan

Enligt Bamboras vd var denna teknik viktig när Danske Bank valde bort sin förre samarbetspartner Nets till förmån för Bambora.

”Vi kunde erbjuda två saker. Dels bättre data, om bland annat vilka varor som köps och vilka butiker de köps i. Och dels mobila betalningar i fysiska butiker med en lösning som vi är ensamma om idag”, säger Johan Tjärnberg.

Bambora uppger att man omsatte närmare 2 miljarder kronor under den tolvmånadersperiod som slutade i augusti i år. Resultatet uppges vara positivt.

”Vi har en organisk tillväxt på 25-30 procent om året och vi ser att lönsamheten ökar i takt med tillväxten. Den här affären bidrar givetvis till vår tillväxt. Jag tror vi kommer att se fler bank-samarbeten framöver”, säger Johan Tjärnberg.

Ska ni samarbeta med Swish i Sverige?

”Det är inget som är planerat och inget som ligger i pipeline. Swish är ju fortfarande främst en mobiltjänst för överföringar mellan personer och det är svårt att veta vilken roll den får i butikshandeln. Men finns det en efterfrågan att integrera Swish från våra butikskunder gör vi det utan tvekan.”

Bambora skapades av Nordic Capital 2015 genom en sammanslagning av en rad svenska och utländska bolag. Bolaget erbjuder en rad produkter för transaktioner på nätet, i butik, och i mobilen.

Bambora behandlar idag betalningar på 64 marknader till ett värde på 430 miljarder kronor per år. Bolaget har 620 anställda med kontor i 13 länder runt om i världen.

Läs mer: Nordic Capitals betaljätte på väg ikapp Klarna

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera