Hoppa till innehållet

Bambuser får pengar av Google

Det svenska videobolaget Bambuser får finansiering av Google. Bambuser är ett av totalt 128 projekt som får pengar från Googles nya fond, Digital News Initiative. 

Bambuser-grundarna Måns Adler och Jonas Vig.
Bambuser-grundarna Måns Adler och Jonas Vig.Foto: Miriam Olsson Jeffery

Svenska Bambuser har varit en av föregångarna inom livevideo. Bolaget drog igång redan 2007 men har på senare år främst fokuserat på företagsmarknaden och aldrig nått samma breda genomslag som senare konsumenttjänster som Periscope. 

I december släppte Bambuser dock konsumentappen Birdplane med stora likheter med till exempel Periscope.

“Vi har för tillfället inga omedelbara planer på att ta in mer externt kapital för att finansiera utvecklingen av Birdplane, men vi utesluter det inte som en möjlighet framöver för att accelerera tjänsten”, sa Jonas Vig till Di Digital då.

Nu står det klart att Googles nya fond Digital News Initiative, som ska stötta digital utveckling inom medieindustrin, kommer att sponsra Bambuser. Pengarna kommer utan motkrav från Google och är ett rent finansiellt bidrag till produktutveckling.

"Vi får en större finansiering från Google för att vidareutveckla möjligheten att koppla ihop nyhets- och mediebolag med konsumenter för att få visuella realtidsuppdateringar kring ett specifikt ämne", säger Jonas Vig.

"Produktutvecklingen bygger vidare på vår kärnplattform som kommer möjliggöra för vem som helst att bygga in världsledande teknologi för live videostreaming i sina egna appar."

Läs mer: Bambuser: "Ingen har nailat livevideo än"

Totalt är det 128 medieorganisationer och startups i Europa som får dela på drygt 250 miljoner kronor från fonden. I Sverige är det fyra projekt som får totalt 6 miljoner kronor från fonden. Vilka bolag, utöver Bambuser, som får pengar av Google har ännu inte kommunicerats.

Bambuser har tidigare tagit in drygt 20 miljoner i riskkapital från bland annat nyhetsbyrån Associated Press, AP.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera