Hoppa till innehållet

Bambuser tar upp kampen med Periscope

Svenska Bambuser, en av pionjärerna inom livevideo, släpper en ny konsumentapp. Men konkurrensen är stor och spelare som hajpade Periscope har miljontals användare.

Jonas Vig är medgrundare och vd för Bambuser.
Jonas Vig är medgrundare och vd för Bambuser.

Bambuser, livevideotjänsten som startades 2007 i Malmö, har kommit ut med en ny konsumentapp. Tillsammans med tjänster som Qik och Ustream var Bambuser tidiga med livevideo, men på senare år har man inte uppdaterat sin konsumenttjänst. 

Bolaget har istället satsat på sin företagstjänst med plattformen Iris, som kunderna kan bygga egna livevideotjänster på. För att visa vad Iris går för har nu Bambusers team själva använt plattformen för att utveckla den nya konsumentappen som istället för Bambuser heter Birdplane.

”Vi vill äta vår egen hundmat. Det här en möjlighet för oss att visa andra hur man kan bygga appar med vår teknik”, säger Jonas Vig, medgrundare och vd för Bambuser.

Appen Birdplane är videobolaget Bambusers nya satsning på konsumentmarknaden.

Intresset för livevideo har exploderat under det senaste året och det är ingen lätt marknad Bambuser ger sig in på. Appen Periscope, som köptes upp av Twitter i februari i år innan tjänsten ens hade lanserats, har i dag över tio miljoner användare. Andra exempel på livevideoappar är hajpade Meerkat och Younow.

”Vi har länge varit förespråkare för livevideo. I och med det som händer just nu vill vi visa vad vi kan”, säger Jonas Vig.

Han tycker att det saknas en del funktioner i befintliga tjänster på marknaden och menar att Birdplane skiljer sig på några punkter.

”Vår app är inte helt olik Periscope och andra tjänster som finns därute. Man kommer att känna igen sig som användare, men vi har också tvåvägskommunikation för att chatta och videoklippen kan sparas och visas upp igen i appen”, säger Jonas Vig.

I Periscope går ett videoklipp att visa för allmänheten i 24 timmar, men går att ladda ner till sin mobil. Och i Meerkat spelas videoklippet bara upp en gång, men går att spara i appen. 

”Periscope har fått ett fantastiskt fäste och visat vad man kan göra med livevideo. Men jag är övertygad om att det, liksom för meddelanden, finns plats för många olika plattformar”, säger Jonas Vig.

Han säger också att Bambusers app inte främst är till för att dela sändningar med den stora massan, utan mer för kommunikation med vänner och följare. Chattfunktionen i Birdplane är ett försök att göra mobil kommunikation med livevideo mer personlig.

Appen har utvecklats internt av en liten grupp personer i Bambusers befintliga team på 15 personer. 

“Vi har för tillfället inga omedelbara planer på att ta in mer externt kapital för att finansiera utvecklingen av Birdplane, men vi utesluter det inte som en möjlighet framöver för att accelerera tjänsten”, säger Jonas Vig.

Det är dock lätt att spekulera i om den nya konsumentappen är ett led i att vilja sälja bolaget, som ett sätt att skapa momentum. Men Jonas Vig svarar undvikande på den frågan:

”Vi har en stor passion för livevideo och vill fortsätta vara innovatörer och bygga produkter för den marknaden. När vi nu ser att den börjar bli mer mogen för konsumenttjänster är detta ett naturligt steg för oss."

I en intervju med Di Digital i oktober i år sa han att det har funnits tidigare diskussioner om en försäljning, men att det ska mycket till för att en sådan ska klaffa.

Läs även: Bambuser: ”Ingen har nailat livevideo än”

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera