Bambuser, livevideotjänsten som startades 2007 i Malmö, har kommit ut med en ny konsumentapp. Tillsammans med tjänster som Qik och Ustream var Bambuser tidiga med livevideo, men på senare år har man inte uppdaterat sin konsumenttjänst.
Bolaget har istället satsat på sin företagstjänst med plattformen Iris, som kunderna kan bygga egna livevideotjänster på. För att visa vad Iris går för har nu Bambusers team själva använt plattformen för att utveckla den nya konsumentappen som istället för Bambuser heter Birdplane.
”Vi vill äta vår egen hundmat. Det här en möjlighet för oss att visa andra hur man kan bygga appar med vår teknik”, säger Jonas Vig, medgrundare och vd för Bambuser.
Appen Birdplane är videobolaget Bambusers nya satsning på konsumentmarknaden.
Intresset för livevideo har exploderat under det senaste året och det är ingen lätt marknad Bambuser ger sig in på. Appen Periscope, som köptes upp av Twitter i februari i år innan tjänsten ens hade lanserats, har i dag över tio miljoner användare. Andra exempel på livevideoappar är hajpade Meerkat och Younow.
”Vi har länge varit förespråkare för livevideo. I och med det som händer just nu vill vi visa vad vi kan”, säger Jonas Vig.
Han tycker att det saknas en del funktioner i befintliga tjänster på marknaden och menar att Birdplane skiljer sig på några punkter.
”Vår app är inte helt olik Periscope och andra tjänster som finns därute. Man kommer att känna igen sig som användare, men vi har också tvåvägskommunikation för att chatta och videoklippen kan sparas och visas upp igen i appen”, säger Jonas Vig.
I Periscope går ett videoklipp att visa för allmänheten i 24 timmar, men går att ladda ner till sin mobil. Och i Meerkat spelas videoklippet bara upp en gång, men går att spara i appen.
”Periscope har fått ett fantastiskt fäste och visat vad man kan göra med livevideo. Men jag är övertygad om att det, liksom för meddelanden, finns plats för många olika plattformar”, säger Jonas Vig.
Han säger också att Bambusers app inte främst är till för att dela sändningar med den stora massan, utan mer för kommunikation med vänner och följare. Chattfunktionen i Birdplane är ett försök att göra mobil kommunikation med livevideo mer personlig.
Appen har utvecklats internt av en liten grupp personer i Bambusers befintliga team på 15 personer.
“Vi har för tillfället inga omedelbara planer på att ta in mer externt kapital för att finansiera utvecklingen av Birdplane, men vi utesluter det inte som en möjlighet framöver för att accelerera tjänsten”, säger Jonas Vig.
Det är dock lätt att spekulera i om den nya konsumentappen är ett led i att vilja sälja bolaget, som ett sätt att skapa momentum. Men Jonas Vig svarar undvikande på den frågan:
”Vi har en stor passion för livevideo och vill fortsätta vara innovatörer och bygga produkter för den marknaden. När vi nu ser att den börjar bli mer mogen för konsumenttjänster är detta ett naturligt steg för oss."
I en intervju med Di Digital i oktober i år sa han att det har funnits tidigare diskussioner om en försäljning, men att det ska mycket till för att en sådan ska klaffa.
Läs även: Bambuser: ”Ingen har nailat livevideo än”