Hoppa till innehållet

Bankappen Tink tiodubblar omsättningen

Bankappen Tink, som nyligen fick in SEB Ventures som delägare, fick ordentlig fart på intäkterna under 2015.

Tinks grundare Daniel Kjellén och Fredrik Hedberg.
Tinks grundare Daniel Kjellén och Fredrik Hedberg.Foto: Stellan Stephenson

Startupbolaget Tinks (NTL) privatekomi-app påminner om liknande tjänster från bolag som Dreams (NTL), men har funnits på marknaden ända sedan år 2013. Den fungerar i praktiken som ett gränssnitt ovanpå användarens vanliga internetbank, med syfte att ge bättre överblick och mer kontroll över privatekonomin.

I våras fick bolaget ett rejält genombrott i form av en investering på 85 miljoner kronor i från SEB Ventures, storbanken SEB:s investmentbolag (NTL), samt Sven Hagströmers investmentbolag Creades (NTL).

Förutom den höga investeringssumman sågs affären som ett tydligt tecken på att storbankerna börjat omfamna utvecklingen i startupsektorn, där många konsumentappar sedan länge tävlar om bankkundernas uppmärksamhet. 

Nu visar nya siffror att även Tinks omsättning tog fart under 2015. Bolaget drog in sammanlagt 4,07 Mkr under året. Siffran är mer än tio gånger så hög som året innan, då Tink omsatte blott 350 000 kr.

Foto:

I Tinks ägarkrets finns såväl SEB Ventures som Sven Hagströmers riskkapitalbolag Creades. Data från nordictechlist.com.

Tinks app för bankkunder är gratis att använda. Bolaget tjänar istället pengar på företagskunder, det vill säga banker som använder Tinks plattform som grund för sina egna tjänster.

"Vi säljer en teknikplattform som en molntjänst. Men det handlar om unika affärer som är skräddarsydda för varje bank. Det finns ingen färdig Tink-plattform där man bara kan trycka dit sitt eget varumärke", säger Tinks grundare och vd Daniel Kjellén (NTL).  

Intäkterna år 2015 kom främst från ABN Amro, en holländsk bank som också är delägare i Tink. Bolaget har under året gjort liknande affärer med flera bankkunder, säger Daniel Kjellén, men vill inte avslöja vilka.  

Han understryker samtidigt att Tink i första hand fokuserar på den egna konsument-appen. Appen har idag drygt 350 000 registrerade användare, enligt Daniel Kjellén.

"Konsumentprodukten är det viktigaste för oss. Det är där vi lägger i princip allt vårt arbete och all vår utveckling. Sen har vi förmånen att, i kölvattnet av det, spotta ur oss teknologi som andra tycker är spännande och värdefull. Då vill vi såklart få maximal hävstång på den", säger Daniel Kjellén. 

På sista raden fortsätter dock Tink att visa röda siffror. År 2015 redovisar bolaget en förlust på 9,2 Mkr, att jämföra med en förlust på 11,9 Mkr året innan. 

Förlusten förklaras främst av personalkostnader, säger Daniel Kjellén. Tink hade 14 anställda vid slutet av 2015. Idag jobbar 25 personer för bolaget.

Han räknar inte heller med att bolaget ska visa vinst i år. 

"Vi skulle kunna ställa om till lönsamhet men pengarna vi tagit in ger oss en fantastisk möjlighet att fortsätta investera. Framförallt handlar det om fortsatt produktutveckling och att anställa fler", säger Daniel Kjellén. 

Målet är att göra det superenkelt att förstå sin ekonomi.

Samtidigt fortsätter utvecklingen av Tink-appen. Fokus ligger på att få till en djupare integration i de olika bankernas system, något som blivit möjligt tack vare nya EU-direktiv som kräver att storbankerna öppnar upp för tredjepartstjänster som Tink. 

"Under sommaren gick vi från att vara en read-only-tjänst till att vi faktiskt kan betala räkningar, flytta pengar, godkänna e-fakturor och så vidare, alltså i princip allt du kan göra i en vanlig bankapp. Målet är att göra det superenkelt att förstå sin ekonomi och låta användaren sköta den på ett och samma ställe", säger Daniel Kjellén. 

Läs även: Kommentar: "Nu börjar fintech-kampen"

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera